이흠 작가노트
Artist's Note.
사탕은 풍요와 행복의 은유적 오브제이다. 달콤함은 의식주가 아닌 모든 것이 채워졌을 때 비로소 풍요의 단계로 한걸음을 나아가는 선택적 요소이다. 사탕이 없어지더라도 우리의 삶은 질적으로 크게 바뀌지 않을지도 모른다. 하지만 그렇기에 달콤함 같은 여유가 생긴 것일지도 모르겠다. 달콤함이라는 감정은 우리에게 표현할 수 있는 감정의 종류 중 가장 행복한 묘사를 할 수 있게 해준다. 우리는 분명 과거에 비해 풍요의 시대 위에 서있다. 내가 미술공부를 하던 시기에 미국의 화가 Wayne Thiebaud(November 15, 1920 – December 25, 2021)의 작품에 매료되었던 기억이 있다. 그의 작품은 케익과 디저트를 유화로 표현한 작품인데 엄밀히 말해 그의 시대에 볼 수 있었던 디저트를 표현한 작품이다. 케익의 색채 혹은 디자인이 1960-70대 풍요로운 미국의 베이커리의 한 진열대가 떠오르는 작품이다. 그 당시 나는 민중미술과 같은 시대적 예술만을 통해서 그 시대를 읽을 수 있다고 생각해 왔다. 그리고 그것이 예술의 중요한 역할이라고 믿었다. 우리나라의 민중미술이 그러하듯 시대를 그려내는 예술이 울림을 준다고 믿었던 나에게 케익 한조각을 맛깔스럽게 그려낸 티보 (Thiebaud)의 작품은 신선한 충격이었다. 당시의 케익이나 디저트 같은 작품은 미국 혹은 당시의 빈곤의 결핍이 없던 선진국이 아니고는 엄두조차 내지 못할 풍요로운 시대적 장면이라는 생각이 들었다. 지금 돌이켜보면 그때의 기억이 분명 나의 작품세계에 묻어 있다고 믿는다. 나는 사탕을 왜 그리냐는 질문에 내가 살고 있는 시대를 보여주는 작가가 되고 싶다고 말한다. 사탕 혹은 진열대의 쇼윈도를 그리며 어떻게 한국의 현재를 보여줄 수 있을지 나는 더 이상 고민하지 않는다. 오로지 나의 생각과 감정을 있는 그대로 달콤한 오브제를 통해 담아내는 것에 집중하고 있다. 그것은 시간이 지나 어느 세대가 내 작품을 마주했을 때 분명히 느낄 수 있을 것이라고 생각한다. 그리고 내가 그러했듯 그들 또한 내 작업에서 위안과 행복을 얻을 수 있으리라 믿는다.
<정체성으로서 캔디>
10여년전 처음 쇼윈도우에서 보았던 나의 시선을 사로잡았던 사탕은 어떤 형태로 기억에 남아 예술 작업의 소재가 되었을까? 나에게 사탕은 현대의 가볍고 스쳐지나는 인스턴트성을 상징한다. 중세는 커녕 근대의 포스트모더니즘의 예술적 담론도 나의 그것에 비하면 한없이 무겁기만 하다. 한없이 가벼워만 가는 현대의 예술을 말하고 싶었으나 15년이 넘는 작품활동이 지난 지금 생각건대 초창기의 나 역시 과거는 현재에 비해 진지하기만 했던 것 같다. 난 결국 내 작업을 팝아트에도 극사실에도 올인하지 못한 반쪽자리이지 않을까 라는 자평을 한 적이 있다.
그 상징적 오브제로서 시작되었던 캔디는 긴 시간 함께하며 작가 표현 그 자체가 된 듯하다. 나는 사탕을 사실적으로 표현함에 있어 더 이상 사진을 참고하지 않는다. 오랜 시간 한가지 오브제를 반복해서 그려왔기에 가능한 기술적인 부분도 있지만, 그보다 더 중요한 것은 나의 감정적인 부분에 관여할 것이다. 수백 수천의 색을 조합해서 매번 그리는 캔디에 색의 형태로 감정을 담아내고 있다. 일련의 과정은 마치 추상을 연상케 한다. 작업을 하는 나조차 어떤 결과물이 나올지 확신하지 못한다. 같은 색상조차 구성과 배치에 따라 의도된 방형과 다르게 나오기도 한다. 지극히 사실적이고 이성적인 작업을 하는 중에 스스로에게 추상적 발상을 요구하고 있다. 캔디는 지금 나에게 오브제이자 무한한 가능성의 재료이기도 하다.
-
Candy is a metaphorical object of abundance and happiness. Sweetness is a selective element that allows us to step into a stage of abundance only when everything beyond basic needs is fulfilled. Even if candy were to disappear, our lives might not qualitatively change much. Yet perhaps that is why we have a certain leisure, akin to sweetness. The emotion of sweetness allows us to express one of the happiest descriptions of our feelings. Without a doubt, we stand in an era of abundance compared to the past.
I remember being captivated by the works of the American painter Wayne Thiebaud (November 15, 1920 – December 25, 2021) during my art studies. His works, depicting cakes and desserts, illustrate the treats that were available in his time. The colors and designs of the cakes evoke a display case from the abundant bakeries of 1960s-70s America. At that time, I believed that one could only understand an era through art movements like Minjung Art, which reflected social issues. I thought that such art resonated deeply, and Thiebaud's skillfully rendered cake slices provided me with a refreshing shock. The pieces depicting cakes and desserts seemed to represent a rich scene that a developed country, free from the deficits of poverty, could afford.
Reflecting back, I believe those memories have undoubtedly influenced my artistic world. When asked why I paint candy, I say I want to be an artist who shows the era I live in. I no longer ponder how to represent contemporary Korea through candy or shop windows. Instead, I focus solely on conveying my thoughts and emotions through these sweet objects as they are. I believe that in time, when future generations encounter my work, they will surely feel those emotions. Like me, I hope they too will find comfort and happiness in my creations.
<Candy as Identity>
What form did the candy that first captivated my gaze in a shop window ten years ago take, that it became the subject of my artistic work? To me, candy symbolizes the light and fleeting nature of modern instant experiences. Compared to the heavy artistic discourses of the Middle Ages and even modern postmodernism, my concerns seem trivial. Although I wanted to speak about the ever-lightening nature of contemporary art, after more than 15 years of working, I now think that my early self saw the past as more serious than the present.
I once reflected that I might not be fully committed to either pop art or hyperrealism. The candy, which started as a symbolic object, has become an expression of the artist itself over time. I no longer reference photos to depict candy realistically. While this is partly due to the technical skills gained from repeating the same object over the years, it is more about the emotional aspects involved. I combine hundreds or thousands of colors in each piece, imbuing my emotions into the colors of the candy. This process almost evokes abstraction. Even I am uncertain about what the outcome will be. The same colors can appear differently based on their composition and arrangement. While engaging in work that is exceedingly realistic and rational, I find myself demanding abstract thinking. Candy has become an object and a material of infinite possibilities for me.
_
학력
2014 영국 런던 첼시 예술대학 순수미술 (MFA)석사 졸업
2009 서울 상명대학교 서양화전공 (BFA)학사 졸업
개인전
2024 <Sweers Atelier> - 갤러리 컬러비트, 서울
2023 <Sweet land> - BIKI gallery, 서울
2022 <#CANDY#SWEETS#LOLLIPOP> - 갤러리FM, 서울
2022 <Sweets, Color, Name> - 갤러리두, 서울
2021 <사 탕 그 림> - 갤러리필, 서울
2020 <달콤한 그림전> - 갤러리FM, 서울
2019 <Sweet Days> - 롯데갤러리, 일산
2017 <Real+Abstraction> - The Gallery D_Geoje, 거제마리나, 거제시
2011 <LeeHeum with Papabubble> - 수호갤러리
그룹전
2024 <Co-evolution 공진화 기획전> - 강서 아트리움, 서울
2023 <SUGAR, YES PLEASE!> - LUV contemporary art, 서울
2023 <달콤한 미술관_Sweets Factory> - 청라블루노바홀, 횡성예술문화회관, 창녕예술문화회관
2023 <경계境界> - 안동문화예술의전당, 경북
2023 <We Connect Art&Future 3rd Edition> KIAF인천공항 특별전
2023 <한국 극사실 회화 특별展> - 울산문화예술회관, 울산
2023 <OBJET,OBJECT,OBJECTION> - 미메시스 아트뮤지엄, 파주
2022 <Trompel’oeil-crisscross into reality> - BK갤러리, 서울
2022 <엄마! 가짜라서 미안해요!>- 제주도립미술관, 제주
2021 <맛있는 미술> – 아미미술관, 당진
2020 <GAZE-바라보다>3인전 – 뮤지엄 그라운드, 분당
2020 <너와 내가 맞닿는 순간> - 금천문화재단_빈집프로젝트, 서울
2017 <Beyond the Limit-한계를 넘어서>, 포스코갤러리, 포항
2015 <Sweet story for 4N5> - 신세계본점, 4F, 서울
2015 <Sense the Senses-감각을 감각하다> - 경북대학교 미술관, 대구
2014 <Graduate show> - Triangle space, Chelsea College, London, UK
2012 <맛의 나라> - 양평군립미술관, 양평
2011 <Heros展> - 가나아트부산, 부산
2011 <색×예술×체험×3> - 고양어울림미술관, 고양
2011 <서울미술대전, 극사실회화 - 눈을 속이다> - 서울시립미술관, 서울
2011 <East inside West> - AndrewShire Gallery, New York, US
2010 <當代中韓優秀美術作品展.> - 중국 북경 798문화예술중심 706갤러리, 북경, 중국
2010 <New Wave> - 박영덕화랑, 서울
2010 <맛있는 그림展> - 롯데갤러리, 안양
2009 <Digital Realism > - 인사아트센터1층, 서울
2009 <CH_R_I_ST_MAS_잠재성展> - Urban Art, 서울
아트프로젝트
2017 Spectrumwave, 가변설치, 부산 초량동 예술가방168, Spectrumwave
2016 Fluctuate, 가변설치, 부산 초량동 예술가방168, 4호관 Sweet Terrace 1,2층
작품소장
서울시립미술관, 대림미술관, 양평군립미술관, Françoise Livinec, 호서대학교, 파크뷰테라스, 미메시스아트뮤지엄
Education
2014 MFA in Fine Art, Chelsea College of Arts, London, UK
2009 BFA in Western Painting, Sangmyung University, Seoul, Korea
Solo Exhibition
2024 <Sweers Atelier> - Gallery Colorbeat, Seoul
2023 <Sweet Land> - BIKI Gallery, Seoul
2022 <#CANDY#SWEETS#LOLLIPOP> - Gallery FM, Seoul
2022 <Sweets, Color, Name> - Gallery Doo, Seoul
2021 <Candy Painting> - Gallery Phil, Seoul
2020 <Sweet Paintings Exhibition> - Gallery FM, Seoul
2019 <Sweet Days> - Lotte Gallery, Ilsan
2017 <Real + Abstraction> - The Gallery D_Geoje, Geoje Marina, Geoje City
2011 <LeeHeum with Papabubble> - Suho Gallery
Group Exhibition
2024 <Co-evolution: Planning Exhibition> - Gangseo Atrium, Seoul
2023 <SUGAR, YES PLEASE!> - LUV Contemporary Art, Seoul
2023 <Sweet Museum_Sweets Factory> - Cheongna Blue Nova Hall, Hoengseong Arts and Culture Center, Changnyeong Arts and Culture Center
2023 <Boundaries> - Andong Arts & Culture Center, Gyeongbuk
2023 <We Connect Art & Future 3rd Edition>, KIAF Incheon Airport Special Exhibition
2023 <Special Exhibition of Korean Hyperrealism> - Ulsan Culture & Arts Center, Ulsan
2023 <OBJET, OBJECT, OBJECTION> - Mimesis Art Museum, Paju
2022 <Trompe l’oeil - Crisscross into Reality> - BK Gallery, Seoul
2022 <Mom! Sorry it’s Fake!> - Jeju Museum of Art, Jeju
2021 <Delicious Art> – AMI Art Museum, Dangjin
2020 <GAZE – Looking>, 3-Person Exhibition – Museum Ground, Bundang
2020 <The Moment You and I Touch> - Geumcheon Cultural Foundation, Empty House Project, Seoul
2017 <Beyond the Limit> - POSCO Gallery, Pohang
2015 <Sweet Story for 4N5> - Shinsegae Main Store, 4F, Seoul
2015 <Sense the Senses> - Kyungpook National University Museum, Daegu
2014 <Graduate Show> - Triangle Space, Chelsea College, London, UK
2012 <The Land of Taste> - Yangpyeong County Museum of Art, Yangpyeong
2011 <Heros Exhibition> - Gana Art Busan, Busan
2011 <Color × Art × Experience × 3> - Goyang Oulim Museum, Goyang
2011 <Seoul Art Exhibition, Hyperrealism – Deceiving the Eye> - Seoul Museum of Art, Seoul
2011 <East Inside West> - Andrew Shire Gallery, New York, US
2010 <Contemporary Excellent Korean-Chinese Art Exhibition> - 706 Gallery, 798 Art District, Beijing, China
2010 <New Wave> - Park Young-deok Gallery, Seoul
2010 <Delicious Paintings Exhibition> - Lotte Gallery, Anyang
2009 <Digital Realism> - Insa Art Center, 1st Floor, Seoul
2009 <CH_R_I_ST_MAS_Potential Exhibition> - Urban Art, Seoul
Art Projects
2017 Spectrumwave, Variable Installation, Artstroll 168, Choryang-dong, Busan, Spectrumwave
2016 Fluctuate, Variable Installation, Artstroll 168, Choryang-dong, Busan, Sweet Terrace, 1st and 2nd Floors
Collections
Seoul Museum of Art, Daelim Museum, Yangpyeong County Museum of Art, Françoise Livinec, Hoseo University, Parkview Terrace, Mimesis Art Museum