김동형 작가노트
Artist's Note.
인생이란 무엇일까. 인생은 우리가 살아온 세월을 품고 있고, 세월은 흐름을 가지고 있다. 이러한 흐름들이 순환하며 반복을 거치는 과정이 인생이지 않을까.
꿈이 생기고, 이 꿈이 목표와 목적이 되는 순간에 열정이 태어났다. 열정은 일명, ‘근거 없는 자신감’을 동반해 주었고 그 의지가 작업을 이어나갈 수 있는 유일한 원동력이 되어주었다. 이 원동력은 적어도 나에게만큼은 영원히 내 옆에 머물러 있을 줄 알았다. 하지만 인생이 누구에게나 원하는 데로 흘러가지 않듯 나 또한 마찬가지였다. 나도 모르게 내가 가지고 있는 열정에 자만과 거만을 담게 된 것일지도 모르겠다. 이것들은 고스란히 나에게 슬럼프를 선물로 주었다.
그리고 이 당시의 나는 음악의 가사와 인생을 주제로 한 숏츠나 릴스 영상, 영화의 대사를 접하면서 버텼다. 클로이 자오(Chloe Zhao, b.1982)의 노매드랜드(NOMADLAND, 2021)를 보았고, 이 영화가 너무 인상 깊었다. 이 영화는 경제적 붕괴로 도시 전체가 무너진 후 남겨진 부랑자들이 광활한 대자연 속에서 떠돌아다니는 삶에 대해 다루고 있다.
노매드랜드 내용 중 가장 내게 울림을 주었던 장면은 주인공 펀(Frances McDormand, b.1957)이 셰익스피어의 소네트 18(William Shakespeare Sonnet XVIII)을 읊는 장면이었다.
소네트란 14세기에 고정된 형식으로 이루어진 시를 말하는데, 16세기에 셰익스피어가 본인만의 형식으로 만든 소네트를 ‘셰익스피어 소네트’라고 부른다. 셰익스피어 소네트 18은 누군가를 향한 사랑의 감정을 대자연의 순환성을 빗대어 표현한 시이다. 이 시의 구절 중 마지막 구절이 내게 너무 와닿았다.
“When in eternal lines to time thou growest:
So long as men can breath or eyes can see,
So long as lives this, and this gives life to thee.”
“그댄 영원한 운율 속에 시간의 일부가 되리니
사람이 숨을 쉬고 눈이 보이는 한
이 시는 살아남아 그대에게 생명을 주리”
인간의 감정변화는 대자연의 흐름과 닮아있다. 본인을 제외한 제 3자들과 형성된 관계들을 바탕으로 여러 종류의 감정들이 생성되고 변화하며 소멸하는 과정들이 무한히 반복하기 때문이다. 영원한 것은 없다고 누가 그랬던가. 대자연이 가지고 있는 순환성은 분명 영원한 것이었다. 그 속에 반복성을 가지고 살아가는 동물과 식물 그리고 우리 인간 역시 순환의 관점에서 바라보면 영원한 것임에 틀림이 없었다. 결국 셰익스피어의 위의 구절처럼 우리는 지금까지 모두 영원한 운율 속에서 시간의 일부로 존재하고 있다.
나는 알록달록 활짝 핀 예쁜 꽃보다 시들어 가는 꽃이 가진 아름다움이 더 좋았다. 다시 필 준비를 하는 시든 꽃의 상태가 내게 위로를 가져다주었기 때문이다. 이런 감성들을 훔쳐 내 작업에 담고 싶었다. 1년 단위로 매년 순환하는 계절이 얼마나 아름다운지, 개개인의 감정들이 얽히고설켜 생산해 내는 에너지들이 얼마나 경이로운지 누구보다 잘 인지하고 있다고 생각했다.
내 작품도 당장 눈에 보이는, 도드라지는 ‘예쁨’을 품고 있는 것이 아니라, 오랜 시간 지나고 보았을 때 혹은 갑자기 문득 내 작품이 떠오르는 날이 생겼을 때, 재차 회상이 되는 그런 ‘아름다움’을 품고 있었으면 좋겠다고 생각했다. 그러기 위해선 내 작업에 대한 본질적인 접근이 필요하다고 보았다.
기존의 작품들인 <소란스런 적요> 시리즈는 양가적 관계에 있는 대상들의 공존을 담기 위해 인위를 상징하는 건축자재인 아크릴릭 필러와 자연을 상징하는 한지를 주 재료로 사용했었다. 하지만 이번 전시에서 새롭게 선보일 <#YYMMDDNNNN>시리즈 작품들은 시각적으로 형성되는 텍스쳐와 대자연의 순환성에 더 집중하여 행위의 흔적들을 더 잘 남길 수 있도록 한지의 사용을 과감하게 포기한다. 형성된 텍스쳐 위에 오로지 다수의 색을 켜켜이 칠하고 말리고를 반복하여 최종적으로 쌓이는 백색은 행위를 통한 여백을 넘어 시간성까지 더해 준다. 시간성은 생명을 대변해 준다. 작품의 텍스쳐는 곧 운율이 되고, 최종의 백색은 생명을 뜻하는 것이다.
결국, 작품 하나하나가 영원한 운율 속에서 존재하는 시간의 일부이다. 나만의 운율이 시각화가 되어 자리를 잡은 생명들과 감상자들 마음속에 존재하는 운율이 얼마나 닮아 있고 또 얼마나 다른지, 비교해 가면서 감상자들이 내 작품들을 감상할 수 있었으면 좋겠다.
-
What is Life?
Life embraces the years we have lived, and time carries its own flow. Perhaps life is the process of these flows circulating and repeating.
A dream is born, and the moment it transforms into a goal or purpose, passion is ignited. Passion, in turn, brings forth what is often called ‘groundless confidence,’ and that determination became the sole driving force that allowed me to continue working. I believed that this driving force would stay by my side forever—at least for me. However, just as life does not always flow as one wishes, neither did mine. Perhaps, without realizing it, I had let arrogance and conceit creep into my passion. These elements, in return, gifted me with a slump.
During that time, I held on by immersing myself in song lyrics, short videos and reels about life, and lines from films. I watched Nomadland (2021) by Chloe Zhao (b. 1982), and it left a deep impression on me. The film portrays the lives of drifters wandering across vast landscapes after an economic collapse decimates an entire town.
The scene that resonated with me the most was when the protagonist, Fern (played by Frances McDormand, b. 1957), recites William Shakespeare’s Sonnet 18.
A sonnet is a poem with a fixed structure that originated in the 14th century. In the 16th century, Shakespeare developed his own form, now known as the Shakespearean Sonnet. Sonnet 18 expresses love by drawing a parallel to the cyclical nature of the natural world. The final lines of this poem struck me profoundly:
“When in eternal lines to time thou growest:
So long as men can breath or eyes can see,
So long lives this, and this gives life to thee.”
“You shall become a part of time’s eternal lines;
As long as people can breathe and eyes can see,
This poem shall live on, giving life to you.”
Human emotions resemble the flow of nature. Emotions are generated, transformed, and extinguished based on relationships formed with others, repeating endlessly. Who said nothing is eternal? The cycles of nature are undeniably eternal. From the perspective of these cycles, animals, plants, and even humans—who exist within this perpetual rhythm—are also part of this eternity. Just as Shakespeare’s verse suggests, we have always existed as a part of time’s eternal rhythm.
I have always found withering flowers more beautiful than those in full bloom. The sight of a fading flower, preparing to bloom again, brought me comfort. I wanted to capture such sentiments and embed them into my work. I believed that the cyclical nature of the seasons, renewing every year, was profoundly beautiful, and that the intricate intertwining of individual emotions, generating endless energy, was truly awe-inspiring.
Rather than aiming for immediate, eye-catching ‘prettiness,’ I hope my works hold a kind of ‘beauty’ that lingers—one that resurfaces unexpectedly in the viewer’s mind long after time has passed. To achieve this, I realized a fundamental approach to my work was necessary.
My previous series, Restless Silence, sought to depict the coexistence of opposing elements. To symbolize this, I used acrylic filler—representing artificiality—and Hanji (Korean traditional paper)—representing nature—as primary materials. However, in my upcoming exhibition, the new series #YYMMDDNNNN will shift its focus to the visual texture and the cyclical nature of nature itself. To better capture traces of action, I have made a bold decision to forgo Hanji. Instead, I will build up multiple layers of paint—applying, drying, and repeating—to ultimately form a white surface. This final white layer transcends mere empty space; it embodies the accumulation of time itself. Time, in turn, represents life. The textures in my work become rhythmic patterns, and the final white layer signifies life.
Ultimately, each artwork exists as a part of time within an eternal rhythm. I hope viewers will observe how the rhythms I have visualized through my works resonate with the rhythms within their own hearts—how they are alike and how they differ.
-
학력
2020 홍익대학교 일반대학원 동양화과 미술석사(취득)
2018 단국대학교 예술대학 동양화과 미술학사(취득)
개인전
2025 영원한 운율 속 시간의 일부, 갤러리위청담, 서울
2023 질서와 무질서, 두 우주의 교집합, 히든엠갤러리, 서울
2022 밝은 어둠과 어두운 밝음이 공존할 때, 아티컬, 부산
2022 정형과 비정형 사이를 조율하는 일, 고양시립아람미술관 해받이터, 고양
2021 가능성으로 충만한 깊고 완벽한 적막, 북구예술창작소 감성갱도2020, 울산
2021 희미해진 것들을 2021선명하게 바라볼 수 있는가. 고양어울림누리 어울림미술관, 고양
외 다수
그룹 전시
2024 본질을 찾아서, 오브제후드, 부산
2023 또 다른 물성, 홍익대학교 현대미술관, 서울
2023 사유의 공간: 정신적 영역으로 열어가는 비움. 비비안초이갤러리, 서울
2023 A Piece of Space. 프린트베이커리 신세계백화점 센텀시티점, 부산
2022 북구 제내3길 6-9. 북구예술창작소 감성갱도2020, 울산.
2022 Fresh Buns, 앤드트리갤러리, 서울
2021 The Begin Ning, 북구예술창작소 감성갱도2020, 울산
2021 시각적 변주, 써포먼트갤러리, 서울
2020 변하는 것들과 변하지 않는 것들, 강릉시립미술관, 강릉
2020 Spectrum Cube. K&P Gallery, New York
외 다수
수상 및 선정
2022 고양예술은행 최종 선정, 고양문화재단, 고양
2021 고양아티스트365 최종선정, 고양문화재단, 고양
2021 고양 문화다리 신진 예술가 부문 최종 선정, 고양문화재단, 고양
2017 제17회 도솔 미술대전 한국화부문 대상, 천안미술협회, 천안
레지던시 프로그램
2021 북구 예술 창작소 감성갱도20201기 입주 예술가, 울산
Education
2020 Master of Fine Arts, Department of Oriental Painting, Hongik University Graduate School, Seoul, South Korea
2018 Bachelor of Fine Arts, Department of Oriental Painting, College of Arts, Dankook University, Yongin, South Korea
Solo Exhibitions
2025 A Part of Time in Eternal Rhythm, Gallery We Cheongdam, Seoul, South Korea
2023 Order and Disorder, The Intersection of Two Universes, Hidden M Gallery, Seoul, South Korea
2022 When Bright Darkness and Dark Brightness Coexist, ARTICLE, Busan, South Korea
2022 Balancing Between the Defined and the Undefined, Goyang Aram Museum Sun Terrace, Goyang, South Korea
2021 Profound and Perfect Silence Filled with Possibilities, Buk-gu Art Creation Studio Gamseong Gaengdo 2020, Ulsan, South Korea
2021 Can We Clearly See What Has Faded?, Goyang Oulimnu-ri Oulim Art Museum, Goyang, South Korea
(and more)
Group Exhibitions
2024 In Search of Essence, Objet Hood, Busan, South Korea
2023 Another Materiality, Hongik Museum of Contemporary Art, Seoul, South Korea
2023 Space for Contemplation: Emptiness Opening Toward a Spiritual Realm, Vivian Choi Gallery, Seoul, South Korea
2023 A Piece of Space, Print Bakery, Shinsegae Department Store Centum City, Busan, South Korea
2022 6-9, Jenae 3-gil, Buk-gu, Buk-gu Art Creation Studio Gamseong Gaengdo 2020, Ulsan, South Korea
2022 Fresh Buns, &Tree Gallery, Seoul, South Korea
2021 The Begin Ning, Buk-gu Art Creation Studio Gamseong Gaengdo 2020, Ulsan, South Korea
2021 Visual Variations, Surformance Gallery, Seoul, South Korea
2020 Things That Change and Things That Do Not, Gangneung City Museum of Art, Gangneung, South Korea
2020 Spectrum Cube, K&P Gallery, New York, USA
(and more)
Awards & Selections
2022 Final Selection, Goyang Art Bank, Goyang Cultural Foundation, Goyang, South Korea
2021 Final Selection, Goyang Artist 365, Goyang Cultural Foundation, Goyang, South Korea
2021 Final Selection, Emerging Artist Category, Goyang Culture Bridge, Goyang Cultural Foundation, Goyang, South Korea
2017 Grand Prize, Korean Painting Division, 17th Dosol Art Competition, Cheonan Art Association, Cheonan, South Korea
Residency Programs
2021 Resident Artist, Buk-gu Art Creation Studio Gamseong Gaengdo 2020 (1st Term), Ulsan, South Korea