백혜림 작가노트

Artist's Note.


Secret Within Beauty

 

멀리서 바라보면 아름답고 화려한 레이스가 실제인 것처럼 보이지만, 가까이 다가가 살펴볼수록 아름다움과 상반되는 스토리들이 레이스 문양으로 어우러져 회화로 표현되고 있음을 알게 된다. 우리의 진짜의 모습은 겉으로 보이는 것이 전부가 아니라 가까이 들여다보아야 자세히 알 수 있듯, 진실은 깊숙한 내면에 존재하는 것처럼 말이다. 여기서 레이스는 안의 문양으로 표현된 반전의 스토리를 감추기 위한 포장의 매개이며 허상을 실제처럼 착각하게 하는 하나의 도구로써 사용된다.

가까이서 본 레이스 문양의 스토리는 겉으로 들어 내지 못하는 또는 숨겨져 있는 인간의 불안을 시각화한 것이다. (내면의 무의식은 마치 영원히 풀리지 않을 것 같은 엉킨 실처럼 자리하는데, 그 보이지 않는 추상의 것은 무엇인지 이미지로 풀어 정리해가는)

'나의 이야기'에서 (팬데믹(pandemic)시대에 많은 것을 잃고, 세상의 예기치 못한 변수 속 인간의 무기력해짐과 처절한 몸부림으로 살아내야만 하는) '우리들의 이야기'까지... 개인적 서사에서 출발하여 우리의 모습과 사회, 세상의 이야기로 확장하여 레이스에 치환하는 이야기방식이다. 천속에 스토리를 서사적으로 또는 파편적으로 나열하듯_ 하지만 불안을 드러내지 않고 무늬로 포장하여(가려서) 표현을 했다면, 최근에는 ‘공간, 상황 속’의 불안을 시각화하기 위해 화면을 확장하고 변형하여 평면을 입체처럼 보이게 하는 작업으로 이어지고 있다.

이처럼 반전의 스토리, 평면-입체 시각적 반전은 다소 무거워 질수 있는 주제에 대해 관객들로 하여금 시각적 즐거움을 주기위한 의도이자 주제를 더 극대화시키기 위한 중요한 요소이다.

 


나의 작업은 오래전 바느질을 하면서 반복적 행위로 정신적 고통을 이겨냈던 경혐을 뿌리에 두고 있다. 바늘대신 세필로, 실 대신 호분으로, 천 위가 아닌 한지 위에 터치를 쌓아 레이스를 회화로 표현한다.

‘호분’이라는 재료는 한 터치 한 터치마다 시간을 두고 색이 올라오는 특성으로 기다림과 인내가 필요한 재료이다. 세필을 이용한 작은 터치로 그려지는 과정 역시 마찬가지이다. 작업의 표현방식에서 터치의 반복은 현실의 심적 고통을 잊게 하고, 마음을 비우게 하는 수행이자 자신의 한계를 이겨내 보고자하는 행위이다. 마음을 비우기까지의 그 작업 과정은 많은 인내와 노력, 육체적 고통이 따르는데 -고통 없는 성숙한 삶은 없듯- 나는 그것을 묵묵히 받아들인다. 한 땀 한 땀 작은 터치가 큰 화폭을 메워 아름다운 결과물을 만들어 내는 이 과정은 인내와 노고가 깃들어 있기에 반복적 노동의 가치가 더 아름답고 감동으로 다가오는 것이 아닌지 생각을 해본다.

 

우리의 삶이 마라톤을 완주하는 긴 race와 같듯이, lace를 완성하기까지의 (작업)과정 또한 우리의 긴 삶의 여정을 몸소 재현하는 것과 같다. 이 과정들은 모두 긴 시간을 두고 결국 자신에게 맞는 페이스를 찾아간다. 넘어지고 부딪히고 깨지면서, 배우고 깨달음을 얻으며 인간이 가질 수 있는 모든 감정을 느끼면서 말이다.

살아가는 과정에 있어 시련과 고비가 늘 있기에 그것을 극복한 우리의 삶이 더 아름다울 수 있는 것이 아닐까. 찢어지고 구멍이 나도 아름다운 레이스처럼.


_

Secret Within Beauty


From a distance, lace appears beautiful and ornate, seemingly real. However, upon closer inspection, one discovers that the intricate lace patterns are interwoven with stories that contrast sharply with its external beauty—stories visually expressed through painting. Just as our true selves are not solely defined by what is visible on the surface but require a closer look to be fully understood, truth exists deep within. Here, lace serves as a medium of concealment, a decorative facade that masks the underlying narrative and tricks the eye into mistaking illusion for reality.

The stories embedded in the lace patterns represent human anxieties—those invisible or unspoken fears that remain hidden beneath the surface. (Our unconscious mind often exists like a tangled thread, seemingly impossible to unravel, and I attempt to visually articulate and organize these abstract and unseen emotions.)

My narrative begins with "my story"—the personal struggles and losses experienced during the pandemic era, the unforeseen disruptions of the world, and the helplessness and desperate resilience required to survive. It then expands into "our story", reflecting our shared human experience, society, and the broader world, all translated into the language of lace. Like a fabric woven with a sequence of fragmented or linear narratives, my early works concealed anxiety behind decorative patterns rather than exposing it directly. However, my recent works have evolved towards visualizing anxiety within space and situations, expanding and transforming the canvas to create an illusion of three-dimensionality.

This visual reversal—where the hidden narrative unfolds and the interplay between two-dimensional and three-dimensional perspectives emerges—serves both as a means to provide visual delight and as a crucial tool to intensify the underlying themes, which might otherwise feel heavy.

My work is rooted in a personal experience: years ago, I overcame emotional distress through the repetitive act of sewing. Today, instead of using a needle, I use a fine brush; instead of thread, I use white pigment (ho-bun); and instead of fabric, I build delicate layers of paint upon hanji (Korean traditional paper), transforming lace into painting.

The material ho-bun has a unique characteristic—it requires patience, as each stroke develops its color gradually over time. Similarly, the process of painting with fine brushstrokes demands endurance. The repetitive nature of these strokes not only distracts from psychological burdens but also serves as a meditative practice—an act of overcoming personal limitations. The journey of emptying one's mind requires immense patience, effort, and even physical pain. Yet, just as there is no growth without hardship, I embrace this process with quiet acceptance. Each meticulous brushstroke accumulates to fill a vast canvas, resulting in a beautiful outcome. The persistence and labor poured into this repetition imbue the final work with a deeper sense of meaning, making the act of endurance itself a source of beauty and profound emotion.

Just as life is a long race—a marathon to be completed—the process of creating lace-like paintings mirrors our long journey through life. Over time, we naturally find our own pace. We stumble, collide, and break, only to learn, gain insight, and experience the full spectrum of human emotions.

Perhaps it is precisely because life presents us with constant trials and challenges that overcoming them makes our journey even more beautiful. Just like lace—torn, frayed, and punctured—our lives remain beautiful despite their imperfections.


-


학력

2018 이화여자대학교 대학원 조형예술학부 동양화전공 졸업

2011 추계예술대학교 미술대학 동양화과 졸업

2005 서울예술 고등학교 동양화전공 졸업

2002 예원학교 미술학부 졸업

 

개인전

2025 부재의 너머 HIDE but SEEK 기획展, 코너스퀘어, 서울

2024 Secret Within Beauty 展, 갤러리너트, 서울

2022 Secret Within Beauty: 천의 물결(A Thousand Waves) 展, 갤러리민정, 서울

2019 아름다움 속 비밀 展 (최우수 선정작가), 갤러리이즈, 서울

2018 고행 그리고 치유 展, 이화아트센터, 서울

2011 마음의 여유展, 갤러리뉴욕, 서울

 

단체전

2024 붓다의 향기 展, 동덕아트갤러리, 서울

2024 변화의 연대기(추계예술대학교 동문전), 인사아트프라자, 서울

2023 광주화루 10인의 작가展 (광주은행 55주년기념), 광주은행 아트홀, 광주

2023 KPAM 대한민국 미술제, 마루아트센터, 서울

2023 Colourful Escape, 갤러리AnC, 서울

2023 작가의 시선(3인전), 갤러리AnC, 서울

2022 KPAM 대한민국 미술제, 마루아트센터, 서울

2022 Switzerland-Korea Invitational Design Exhibition, Online전

2021 순천에코아트페어 E.A.T 展, 순천

2020 붓다의 향기 展, 동덕아트갤러리, 서울

2019 상설전, 갤러리이즈, 서울

2018 아트광주18 영아티스트 페스티벌, 김대중컨벤션센터 열린우리홀, 광주

2018 조화의 미학, 3인초대전, 예송미술관, 서울

2018 금빛동행(동문전), 추계예술대학교 창조관, 서울

2018 월동展, 성북문화재단 무중력지대공모, 미인도(미아리고개 하부공간), 서울

2018 아트모라 17인작가공모전, ArtMora 갤러리, 서울

2017 ASYAAF 아시아프 대학생.청년작가 미술축제, 동대문디자인플라자(DDP), 서울

2015 expertclass 프롤로그, 겸재정선미술관, 서울

2013 후소회, 청년작가초대전, 라메르 갤러리

2013 동문전(창립전), 추계예술대학교 창조관, 서울

2012 ASYAAF 아시아프 대학생.청년작가 미술축제, 구 서울역 (문화역서울284), 서울

2011 한성백제미술대상전, 예송미술관, 서울

2011 경향미술대전, 강남 유나이티드갤러리, 서울

2010 Herstory Art展, 서대문 문화회관 갤러리, 서울

2010 졸업작품전, 라메르 갤러리, 서울

2010 한성백제미술대상전, 예송미술관, 서울

2009 경향미술대전, 경향갤러리, 서울

  

수상 

2024 갤러리한옥 청년작가공모전 우수상

2023 제7회 광주화루 입상, 인기작가상

2018 갤러리이즈 신진작가창작지원 프로그램 최우수 선정작가

2011 한성백제미술대상전 우수상

2011 경향미술대전 장려상

2010 한성백제미술대상전 특별상 (한국미술협회 이사장상)

2009 경향미술대전 우수상

 

작품소장

(주)미디어윌 외 개인소장

 

기타경력

現 추계예술대학교 미술대학 동양화과 출강, 한국전업미술가협회 회원


Education

2018 M.F.A. in Oriental Painting, Graduate School of Fine Arts, Ewha Womans University, Seoul, South Korea

2011 B.F.A. in Oriental Painting, College of Fine Arts, Chugye University for the Arts, Seoul, South Korea

2005 Oriental Painting Major, Seoul Arts High School, Seoul, South Korea

2002 Fine Arts Department, Yewon School, Seoul, South Korea


Solo Exhibitions

2025 Beyond Absence: HIDE but SEEK, Coner Square, Seoul, South Korea

2024 Secret Within Beauty, Gallery Knot, Seoul, South Korea

2022 Secret Within Beauty: A Thousand Waves, Gallery Minjung, Seoul, South Korea

2019 Secret Within Beauty (Top Selected Artist), Gallery IS, Seoul, South Korea

2018 Austerity and Healing, Ewha Art Center, Seoul, South Korea

2011 Leisure of the Mind, Gallery New York, Seoul, South Korea


Group Exhibitions

2024 Scent of Buddha, Dongduk Art Gallery, Seoul, South Korea

2024 Chronicles of Change (Chugye University Alumni Exhibition), Insa Art Plaza, Seoul, South Korea

2023 10 Artists of Gwangju Hwaru (Gwangju Bank 55th Anniversary), Gwangju Bank Art Hall, Gwangju, South Korea

2023 KPAM Korea Art Festival, Maru Art Center, Seoul, South Korea

2023 Colourful Escape, Gallery AnC, Seoul, South Korea

2023 Artist’s Perspective (3-Person Exhibition), Gallery AnC, Seoul, South Korea

2022 KPAM Korea Art Festival, Maru Art Center, Seoul, South Korea

2022 Switzerland-Korea Invitational Design Exhibition, Online Exhibition

2021 Suncheon Eco Art Fair E.A.T., Suncheon, South Korea

2020 Scent of Buddha, Dongduk Art Gallery, Seoul, South Korea

2019 Permanent Exhibition, Gallery IS, Seoul, South Korea

2018 Art Gwangju 18 Young Artist Festival, Kim Dae-jung Convention Center Open Uri Hall, Gwangju, South Korea

2018 Aesthetics of Harmony (3-Person Invitational Exhibition), Yesong Art Museum, Seoul, South Korea

2018 Golden Journey (Alumni Exhibition), Chugye University Creative Hall, Seoul, South Korea

2018 Wintering, Seongbuk Cultural Foundation Zero Gravity Project, Miindo (Miarigogae Underpass), Seoul, South Korea

2018 Art Mora 17 Artists Open Call Exhibition, Art Mora Gallery, Seoul, South Korea

2017 ASYAAF (Asian Students and Young Artists Art Festival), Dongdaemun Design Plaza (DDP), Seoul, South Korea

2015 Expertclass Prologue, Gyeomjae Jeongseon Art Museum, Seoul, South Korea

2013 Husohoe (Invitational Exhibition for Young Artists), Lamer Gallery, Seoul, South Korea

2013 Chugye University Alumni Exhibition (Founding Exhibition), Chugye University Creative Hall, Seoul, South Korea

2012 ASYAAF (Asian Students and Young Artists Art Festival), Old Seoul Station (Culture Station Seoul 284), Seoul, South Korea

2011 Hanseong Baekje Art Competition, Yesong Art Museum, Seoul, South Korea

2011 Kyunghyang Art Competition, Gangnam United Gallery, Seoul, South Korea

2010 Herstory Art Exhibition, Seodaemun Cultural Center Gallery, Seoul, South Korea

2010 Graduation Exhibition, Lamer Gallery, Seoul, South Korea

2010 Hanseong Baekje Art Competition, Yesong Art Museum, Seoul, South Korea

2009 Kyunghyang Art Competition, Kyunghyang Gallery, Seoul, South Korea


Awards

2024 Excellence Award, Gallery Hanok Young Artist Open Call

2023 Selected Artist, 7th Gwangju Hwaru, Popular Artist Award

2018 Top Selected Artist, Gallery IS Emerging Artist Support Program

2011 Excellence Award, Hanseong Baekje Art Competition

2011 Encouragement Award, Kyunghyang Art Competition

2010 Special Award (Chairman of the Korea Fine Arts Association Award), Hanseong Baekje Art Competition

2009 Excellence Award, Kyunghyang Art Competition


Collections

Media Will Co., Ltd. and private collectors


Other Experiences

Lecturer, Department of Oriental Painting, College of Fine Arts, Chugye University for the Arts, Seoul, South Korea

Member, Korea Professional Artists Association

 


INFO

주식회사 포브갤러리

대표 : 노태운ㅣ824-81-03246

통신판매업신고번호 : 제 2024-서울강남-01614호


ADDRESS

서울 강남구 도산대로 55길 36, 1층

1F, 36 Dosan-daero 55-gil, Gangnam-gu, Seoul, Republic of KOREA


HOURS

MON-THU 10am - 7pm

FRI-SUN 11am - 8pm


CONTACT

ceo@povgallery.com

+82 10 5854 4047