남재현 작가노트
Artist's Note.
동아시아에서는 오랫동안 이상향을 그려온 작품들이 많이 존재해왔습니다. 그 중에서도 한나라 시대부터 미술에서 이상향을 표현한 작품들을 찾아볼 수 있습니다. 동아시아의 미술에서 특히 두드러진 특징 중 하나는 바로 자연을 이상화하고, 이를 통해 인간의 갈망을 표현하는 것입니다. 산수화는 그 대표적인 예로, 그 안에서는 인간과 자연이 하나가 되어 이상적인 세계를 이루고 있습니다. 산수화 중에서도 특히 **관념 산수화**는 실제 자연을 그린 것처럼 보이지만, 사실은 이상적인 자연을 그린 작품들입니다. 이는 현실의 불만족을 해소하고, 인간이 꿈꾸는 이상적인 삶을 상징적으로 나타낸다고 할 수 있습니다.
동아시아 미술에서 이상향을 그린 작품 중 유명한 예시로는 **소상팔경도**가 있습니다. 소상강 주변의 여덟 경치를 그린 이 그림은 자연의 아름다움을 통해 이상적인 세계를 표현하고자 했습니다. 소상강을 둘러싼 경치는 현실에서의 고통과 갈등을 잊게 해주는 장소로, 그곳에 있는 여덟 개의 경치는 사람들에게 평온함과 안식을 주는 이상적인 공간으로 인식되었습니다. 이러한 그림들은 단순히 자연을 묘사하는 것에 그치지 않고, 그 자연을 통해 인간의 마음속 깊은 갈망과 이상향을 표현한 것입니다. 이처럼 동아시아 미술에서는 자연을 통한 심리적 해방과 이상적인 삶을 추구하는 경향이 강하게 나타납니다.
제 작품들도 이러한 과거의 이념을 현대에 맞게 재해석하고자 한 시도입니다. 물론 과거와 현재는 많이 달라졌고, 시대적인 배경도 변했지만, 여전히 사람들은 현실에서 겪는 심리적 갈등을 자연을 통해 해소하고자 합니다. 현재를 살아가면서 느끼는 불만이나 갈망을 새로운 장소나 공간으로 이끌어내어, 그곳에서 행복과 평화를 찾으려는 욕망은 여전히 존재한다고 생각합니다. 현실에서 벗어나 새로운 공간을 창조하고, 그곳을 이상향으로 설정하는 발상은 과거와 변하지 않은 부분이라 할 수 있습니다. 제 작품에서는 이러한 맥락을 현대적인 시각으로 풀어내려고 했습니다.
과거부터 우리는 자연을 매우 중요한 존재로 여겨왔습니다. 자연은 단순히 우리가 살아가는 환경일 뿐만 아니라, 우리가 꿈꾸는 이상향과 연결된 중요한 상징적 의미를 지니고 있습니다. 사람들은 자연을 통해 자신의 소망을 비는 행위를 많이 해왔고, 자연 속에서 이상향을 찾으려는 욕망은 시간이 지나도 변하지 않았습니다. 그 중에서도 **달**은 많은 문화권에서 중요한 상징적 존재로 다뤄져 왔습니다. 특히 우리나라에서는 **추석**이라는 명절에 사람들이 보름달을 보며 소원을 비는 전통이 있습니다. 이 달은 단순한 자연 현상이 아니라, 사람들의 희망과 소망이 담긴 신성한 상징으로 여겨집니다. 달은 마치 사람들의 바람을 들어주는 존재처럼 인식되며, 사람들의 소망을 현실로 만들어줄 수 있는 공간으로 인식되기도 합니다.
이렇듯 달은 이상향을 대표하는 중요한 요소로, 사람들에게 꿈과 희망을 전달하는 역할을 합니다. 달을 바라보며 소원을 비는 행위는 사람들이 바라는 이상향을 떠올리고, 그곳에서 자신이 원하는 바를 이루기를 바라는 마음에서 비롯된 것입니다. 달은 현실에서 벗어난 신비로운 세계로의 통로이자, 인간의 이상향을 표현하는 하나의 매개체로 작용합니다. 이러한 상징적 의미를 담아, 저는 제 작품에서 달을 포함한 다양한 자연물을 통해 저만의 이상향을 표현하고자 했습니다.
저의 그림은 단순히 아름다운 자연을 그리는 것을 넘어서, 그 자연을 통해 사람들이 추구하는 이상향과 그리운 꿈을 찾아내고자 하는 마음을 담고 있습니다. 자연 속에서 인간은 이상적인 공간을 상상하고, 그곳에서 안식과 평화를 찾고자 합니다. 저도 그와 같은 마음으로, 자연을 매개로 한 이상향을 표현함으로써 관람자들에게 현실에서 벗어나고자 하는 갈망과 희망을 전달하고자 했습니다. 이처럼 자연과 인간, 그리고 이상향은 끊임없이 상호작용하며, 과거와 현재를 넘나드는 깊은 의미를 지닌 존재로 작용한다고 할 수 있습니다.
Q&A
1. 달을 모티브로 삼은 이유가 무엇인가요? 그림 속 달은 작가님에게 어떤 의미가 있나요?
낮의 태양은 너무 밝아 쳐다 볼 수가 없는 곳이지만 까만 밤하늘에 혼자 밝게 빛나는 달은 그곳만을 바라보게 만들었습니다. 오직 자신만을 바라보라고 주변을 어둡게 하고 자신만이 빛나고 있는 것 같았습니다. 그래서 달을 바라보게 되었고 그림 속에 등장하는 달은 저의 안식처와 같은 곳으로 다가왔습니다.
2. 달을 다양하게 표현하신 것 같아요. 우리가 흔히 알고 있는 노란 달도 있고, 초승달 같은 경우 엔 반짝이는 별과 돌로 이루어진 것 같은데요, 달의 모습은 어디서 영감을 얻나요? 그리고 각각 어떤 의미가 있나요?
저는 달을 그릴 때 우리가 망원경으로 보던 달이나 사진으로 보던 달을 참고하여 그리지는 않습니다. 제가 달을 봤을 때 느꼈던 감정이나 마음속으로 상상하던 달을 표현하려고 노력합니다. 그리고 보름달이던 초승달이던 그 당시의 느낌을 표현하기 적합한 형태를 찾아 그림으로 표현하고 있습니다.
3. 작품 속 달의 위치나 구도의 변형에 따라 표현하고 싶었던 의미가 있다면?
대부분의 제 그림에서 가장 큰 면적을 차지하는 것은 달입니다. 그만큼 달이 중요하기 때문입니다. 그리고 달의 위치나 구도는 마지막 목적지와 같은 곳에 배치를 합니다. 앞으로 드러나는 경우보다는 뒤쪽에 배치되어 최종적으로 도달하고 싶은 곳의 의미를 가지고 있습니다. 그리고 동물들의 시선을 이용하여 그곳을 바라보게 하여 그림을 보는 사람들도 그곳을 같이 바라보게 하고 있습니다.
4. 달과 다른 자연물을 통해 나만의 이상향을 표현했다고 하셨는데, 다른 자연물은 강아지, 고양이 일까요? 맞다면 이들이 의미하는 것은?
제가 말한 자연물은 단순히 현대에서 이야기하는 ‘자연(nature)’이라는 개념과는 합치하지 않는 포괄적인 의미로 사용한 것입니다. 과거 동양철학에서 등장했던 노자사상의 무위자연, 장자, 공자가 이야기 하던 인간과 자연이 하나가 되었을 때 비로소 완전한 존재가 된다는 것처럼 달, 식물, 동물 모두가 나를 대변해주고 둘의 관계가 조화를 이루었을 때 그것이 곳 나의 이상향이 된다는 의미를 가지고 있습니다. 그런 의미로 우리 주변에서 가장 쉽게 찾을 수 있는 자연물은 강아지, 고양이들 일 것 같습니다. 쉽게 말하자면 집안의 강아지를 보고 느꼈던 순간의 즐거움이 곧 나의 이상향 혹은 안식처 같은 역할을 해준다고 생각하시면 될 것 같습니다.
5. 작품 안에 현대인의 모습을 담기 위해 사용한 시각적 장치들은 어떤 것들이 있을지? 또 그것이 의미하는 바는? (ex. 버스, 열기구, 비행기 등)
그림에 등장하는 달, 꽃, 나무, 동물 등은 자연을 대표하는 이미지이고 동시에 그것은 저의 이상향과 같은 곳을 의미하고 있습니다. 반대로 현대인들이 가장 많이 사용하고 있는 운송수단인 버스, 자동차, 비행기 등은 인간이 만들어낸 인공물로 자연과 반대되는 의미를 가지고 있습니다. 하지만 우리가 살고 있는 현대사회의 운송수단을 통해 자연에 도달 할 수 있다면 그것이 현대인과 자연을 이어주는 가교역할을 해준다고 생각했습니다. 내가 가고자하는 목적지로 데려다 줄 수 있는 현대인의 운송수단이 그런 역할을 하고 있는 것입니다.
6. 작가님의 달에게 사람들이 어떤 소원을 빌면 좋을 것 같으신가요?
저는 특별함을 찾는 소원보다는 우리의 삶에서 큰 변화가 없는 평범한 소원을 빌면 좋겠습니다. 누군가에게 당연한 것이 어떤 이에게는 삶의 목표가 되듯이 일상적인 삶 안에서의 행복이 가장 오래갈 수 있는 행복이라고 생각합니다. 작은 소원을 통해 큰 행복을 매일매일 느꼈으면 좋겠습니다.
For a long time, East Asian art has depicted visions of utopia. Since the Han Dynasty, artists have expressed their ideal worlds through paintings, often using nature as a metaphor for human longing. One of the most prominent characteristics of East Asian art is the idealization of nature to reflect humanity’s desires. Sansuhwa (landscape painting) is a prime example, where humans and nature coexist in a harmonious, ideal world. Among these, "conceptual landscape painting" (Gwanyeom Sansuhwa) portrays not a direct representation of nature, but an idealized version of it. These paintings symbolize the resolution of dissatisfaction with reality and embody the ideal life that people long for.
A well-known example of utopian depictions in East Asian art is the "Eight Views of Xiaoxiang" (So Sang Pal Gyeong Do). This painting series captures the eight scenic views around the Xiaoxiang River, aiming to convey an idealized world through the beauty of nature. The landscape of Xiaoxiang served as a sanctuary that allowed people to escape their suffering and conflicts. The eight views were perceived as a space of peace and solace, not just simple representations of nature but rather profound expressions of human yearning for utopia. This exemplifies how East Asian art consistently pursues psychological liberation and an ideal life through nature.
My work is an attempt to reinterpret these past ideals in a contemporary context. Although times have changed and historical backgrounds differ, people still seek to resolve their psychological struggles through nature. The desire to escape from reality and find happiness and peace in another space continues to exist. The act of creating a new space and defining it as an ideal world remains unchanged. In my art, I strive to explore this concept from a modern perspective.
Since ancient times, humans have regarded nature as an essential part of their existence. Nature is not merely an environment in which we live; it also carries profound symbolic meaning as a realm of our dreams and aspirations. Many cultures have practiced rituals of making wishes upon natural elements, seeking utopia within them. Among these elements, the moon has been an especially significant symbol across various cultures. In Korea, for instance, during the Chuseok holiday, people traditionally make wishes upon the full moon. The moon is perceived not just as a celestial body but as a sacred symbol containing people's hopes and dreams. It is often seen as a mystical entity that listens to human wishes and serves as a gateway to an ideal world.
The moon, as a symbol of utopia, plays a crucial role in delivering dreams and hope to people. Looking at the moon and making a wish is a reflection of one’s yearning for an ideal world and the desire to see their dreams come true. The moon serves as a bridge to a mysterious realm beyond reality, acting as a medium through which human aspirations are expressed. With this symbolic meaning in mind, I incorporate the moon and other natural elements in my artwork to depict my own vision of utopia.
My paintings go beyond merely illustrating beautiful landscapes; they encapsulate the longing for an ideal world and cherished dreams. Humans envision perfect spaces within nature, seeking solace and peace in them. Likewise, I hope to convey this sentiment through my work, allowing viewers to experience the desire and hope for escaping reality. The interplay between nature, humans, and utopia continues to transcend time, carrying deep significance across different eras.
Q&A
1. Why did you choose the moon as a central motif? What does the moon represent in your artwork?
Unlike the sun, which is too bright to gaze at directly, the moon shines alone in the dark night sky, naturally drawing attention. It feels as if the darkness exists solely to emphasize the moon’s radiance. This is why I became fascinated with the moon. In my artwork, the moon serves as a personal sanctuary—a place of peace and comfort.
2. Your depictions of the moon vary greatly. Some appear as the familiar golden full moon, while others, such as the crescent moon, seem to be made of sparkling stars and stones. Where do you draw inspiration for these different depictions, and what do they symbolize?
I don’t rely on telescope images or photographs when painting the moon. Instead, I try to express the emotions I feel when looking at it, as well as the imagined visions of the moon in my mind. Whether it is a full moon or a crescent moon, I select the shape that best conveys my emotions at that moment and translate that feeling into my paintings.
3. Does the positioning or composition of the moon in your artwork hold specific meaning?
In most of my paintings, the moon occupies the largest space in the composition, emphasizing its significance. I position the moon as the final destination, a place to be reached. Rather than placing it in the foreground, I often position it toward the background, symbolizing the ultimate goal. Additionally, I use the gaze of animals in my paintings to direct the viewer’s attention toward the moon, encouraging them to share the same perspective.
4. You mentioned expressing your own utopia through the moon and other natural elements. Do the animals, such as dogs and cats, play a part in this vision?
The term "natural elements" in my work is broader than the modern concept of "nature." In ancient Eastern philosophy, figures like Laozi, Zhuangzi, and Confucius discussed the harmony between humans and nature as a path to a complete existence. In this sense, the moon, plants, and animals all serve as extensions of myself. When these elements exist in harmony, they collectively represent my vision of utopia. Among these, dogs and cats are the most familiar and accessible companions in our daily lives. Simply put, the joy I experience from seeing my pet dog can be a reflection of my personal utopia or sanctuary.
5. Are there specific visual elements in your paintings that reflect the modern human experience? (e.g., buses, hot air balloons, airplanes, etc.)
Elements such as the moon, flowers, trees, and animals represent nature and my utopian vision. On the other hand, transportation methods like buses, cars, and airplanes symbolize human-made technology, which contrasts with nature. However, modern transportation also serves as a bridge, allowing people to reach nature. It acts as a connection between contemporary society and the natural world, helping individuals access their envisioned utopia.
6. If people were to make wishes upon the moon in your artwork, what kind of wishes would you hope for them to make?
Rather than grand or extraordinary wishes, I hope people will wish for simple joys in life. What may seem ordinary to some can be the ultimate dream for others. I believe that happiness is most enduring when found in everyday life. By wishing for small things, I hope people can experience lasting happiness in their daily lives.
학력
2009 서울대학교 미술대학 동양화과 졸업
2009 서울대학교 미술대학 시각디자인과 졸업
2016 서울대학교 대학원 동양화과 졸업
2020 서울대학교 박사과정 미술학과 동양화전공 수료
개인전
2024 Moon over september, 이엔갤러리(2024. 9.14~10.13)
2024 달로 떠나는 여행, 스페이스 엄(2024. 8.23~9.12)
2023 달빛 여행, 갤러리 두(2023. 10 .2~10. 12)
2023 빌딩 사이 별빛여행, 백희갤러리(2023. 5. 17~6. 13)
2022 가상 공간여행, 스타벅스 과천DT점 별빛미술관 (2022. 10. 24~12. 29)
2021 남재현 초대개인전 ‘달고나 전’, 콜라스트 (2021. 9. 10~9. 30)
2020 가상공간으로의 여행, 갤러리 포인트 (2020. 6. 01~6. 26)
2017 영아티스트 개인전, 갤러리푸에스토 (2017. 9. 15~9. 30)
2017 Nature to journey, 갤러리 포월스(임페리얼팰리스 호텔) (2017. 8. 16~9. 2)
2017 자연으로 떠나는 여행, 갤러리 다온 (2017. 7. 18~8. 4)
2017 남재현 초대 개인전, 폭스바겐 방배전시장(2017. 2. 1~2. 28)
2016 Fly to the moon, 갤러리 탐(탐앤탐스 블랙 청계광장점) (2016. 7. 1~9. 1)
2016 나를 위한 작은 여행, 갤러리 포인트 (2016. 5. 1~6. 27)
2015 4개의 손, 오산시립미술관 1전시실 (2015. 10. 16~11. 1)
2015 떠나가 보기, 갤러리 탐(탐앤탐스 블랙 도산로점) (2015. 5. 12~7. 10)
2014 “休”를 그리다, 화봉갤러리 (2014. 4. 16~4. 22)
2013 In the sky, A1갤러리 (2013. 9. 17~9. 30)
2013 Nature in space, 대안공간 눈 (2013. 3. 1~3. 14)
2012 In the house, 서울대학교 우석홀 (2012. 10. 09~10. 15)
그룹전
2024 Kiaf, 코엑스
2024 대구국제아트페어, 엑스코
2024 화랑미술제, 코엑스
2024 소원을 빌어 龍, 대전 신세계갤러리
2023 ARTGROUND LONDON, Saatchi gallery
2023 “어린시절 나에게” 남재현,이나진 2인전, 병원안 갤러리
2023 Rabbit on the Moon, 콜라스트
2023 Kiaf, 코엑스
2023 달 달 무슨 달, 대구대학교 성산복합문화공간
2023 Art Project,23 _ VOLER 2023 SUMMER, 아트스페이스 KC
2023 압구정을 거닐다, NVIR gallery
2023 봄과 여름 사이 : 초록展, 갤러리 일호
2023 화랑미술제, 코엑스
2023 부산국제화랑아트페어 BAMA, BEXCO
2022 SNU 장학기금마련전, SNU장학빌딩 베리타스홀
2022 열린결말, 이경현 남재현 2인전, 잠실롯데타워 BGN갤러리
2022 어반브레이크, 코엑스
2022 조형아트서울, 코엑스
2022 아트부산, 벡스코
2022 부산국제화랑아트페어 BAMA, BEXCO
2022 Love Animals, 갤러리하랑
2022 영아티스트 인기작가 22인전 <지금 만나러 갑니다>, 갤러리 두
2022 ART대전: My First Collection, 대전 신세계백화점
2021 서울미술나눔, SNU장학빌딩 베리타스홀
2021 해피바라기, 콜라스트
2018 빌라다르 페스티발, 예술의전당 한가람 미술관
2018 평화, 하나되다, 오두산전망대
2018 아름다운 동행 - 평화, 꽃이 피다, SNU장학빌딩
2018 삼이일남전, 아트라운지 탐
2017 아시아호텔 아트페어, 인터콘티넨탈 호텔
2017 아트부산 ART BUSAN 2017, 벡스코
2016 Spoon Art Show, Solo Show, 킨텍스
2016 홍콩 어포더블, 홍콩
2016 예감, 여섯개의 시선, 선화랑
2016 아시아호텔 아트페어, jw메리어트 호텔
2016 아시아프 히든 아티스트, 동대문 DDP
2016 어포더블 아트페어, 동대문 DDP
2015 young artist 전, 갤러리 두
2015 봄, 여행, dodot 쇼룸 판교점 2층
2014 걸어온 10년, 걸어갈 10년-비빔밥, 뷔페'展, 대안공간 눈
2014 meet the artist展, gallery cafe flora
2014 브리즈 아트페어 2014, 블루스퀘어 네모
2014 HOME VACANCE전, 롯데백화점 잠실 ELEV홀
2014 THANK YOU전, 롯데백화점 잠실 ELEV홀
2014 아시아 호텔 아트페어 서울, 소공동 롯데호텔
2014 ‘SOUL & NATURE’전, 잠실 롯데백화점 11층
2014 행복한 선물전, 잠실 롯데백화점 11층
2013 master piece전, 잠실 롯데 갤러리
2013 GIAF 현대미술청년작가시선전, 세종문화회관
2013 가가 아트비전 2013 선정작가전, 가가갤러리
2013 아트광주13, 김대중 컨벤션센터
2013 아트경주2013,경주실내체육관
2013 SETEC 서울 아트쇼, SETEC전시장
2012 미래의 작가전, 아라아트갤러리
2012 서울대학교 117전, SNU장학빌딩 베리타스 홀
2011 쥐뿔전2, 서울대학교
2011 서동요전, 부남갤러리
2011 50106전, space599 서울대학교
2011 아시아프, 홍익대학교 현대미술관
수상
2013 SETEC YOUNG ART AWARD 특별상
2015 서울대학교 석,박사 졸업 청구전 총장상
__
Educatin
2009 Graduated from the Department of Oriental Painting, College of Fine Arts, Seoul National University
2009 Graduated from the Department of Visual Design, College of Fine Arts, Seoul National University
2016 Graduated from the Graduate School, Department of Oriental Painting, Seoul National University
2020 Completed Ph.D. coursework in Oriental Painting, Department of Fine Arts, Seoul National University
Solo Exhibition
2024 Moon over September, Ian Gallery (Sep 14 - Oct 13)
2024 Journey to the Moon, Space Um (Aug 23 - Sep 12)
2023 Moonlight Journey, Gallery Doo (Oct 2 - Oct 12)
2023 Starlight Journey Between Buildings, Baekhee Gallery (May 17 - Jun 13)
2022 Virtual Space Journey, Starbucks Gwacheon DT Branch, Starlight Art Gallery (Oct 24 - Dec 29)
2021 Nam Jae-hyun Invitational Solo Exhibition ‘Dalgona Exhibition’, Collast (Sep 10 - Sep 30)
2020 Journey to Virtual Space, Gallery Point (Jun 1 - Jun 26)
2017 Young Artist Solo Exhibition, Gallery Puesto (Sep 15 - Sep 30)
2017 Nature to Journey, Gallery Four Walls (Imperial Palace Hotel) (Aug 16 - Sep 2)
2017 Journey to Nature, Gallery Daon (Jul 18 - Aug 4)
2017 Nam Jae-hyun Invitational Solo Exhibition, Volkswagen Bangbae Showroom (Feb 1 - Feb 28)
2016 Fly to the Moon, Gallery Tam (Tom N Toms Black Cheonggye Plaza Branch) (Jul 1 - Sep 1)
2016 A Small Journey for Myself, Gallery Point (May 1 - Jun 27)
2015 Four Hands, Osan City Museum, Exhibition Room 1 (Oct 16 - Nov 1)
2015 Trying to Leave, Gallery Tam (Tom N Toms Black Dosanro Branch) (May 12 - Jul 10)
2014 Drawing “Rest”, Hwabong Gallery (Apr 16 - Apr 22)
2013 In the Sky, A1 Gallery (Sep 17 - Sep 30)
2013 Nature in Space, Alternative Space Noon (Mar 1 - Mar 14)
2012 In the House, Usukhall, Seoul National University (Oct 9 - Oct 15)
Group Exhibition
2024 Kiaf, COEX
2024 Daegu International Art Fair, EXCO
2024 Korea Galleries Art Fair, COEX
2024 Wish Upon a Dragon, Shinsegae Gallery, Daejeon
2023 ARTGROUND LONDON, Saatchi Gallery
2023 To My Childhood Self (Two-Person Exhibition with Na Jin Lee), Hospital Gallery
2023 Rabbit on the Moon, Collast
2023 Kiaf, COEX
2023 What Kind of Moon is the Moon?, Daegu University, Seongsan Complex Cultural Space
2023 Art Project 23 - VOLER 2023 SUMMER, Art Space KC
2023 Walking Through Apgujeong, NVIR Gallery
2023 Between Spring and Summer: Green Exhibition, Gallery Ilho
2023 Korea Galleries Art Fair, COEX
2023 Busan International Gallery Art Fair (BAMA), BEXCO
2022 SNU Scholarship Fundraising Exhibition, SNU Scholarship Building, Veritas Hall
2022 Open Ending (Two-Person Exhibition with Lee Kyung-hyun), BGN Gallery, Lotte Tower, Jamsil
2022 Urban Break, COEX
2022 Sculpture Art Seoul, COEX
2022 Art Busan, BEXCO
2022 Busan International Gallery Art Fair (BAMA), BEXCO
2022 Love Animals, Gallery Harang
2022 22 Popular Young Artists - I'm Coming to Meet You, Gallery Doo
2022 ART Daejeon: My First Collection, Shinsegae Department Store, Daejeon
2021 Seoul Art Sharing, SNU Scholarship Building, Veritas Hall
2021 Happy Sunflower, Collast
2018 Villa d'Art Festival, Hangaram Art Museum, Seoul Arts Center
2018 Peace, Becoming One, Odusan Observatory
2018 A Beautiful Journey - Peace, Blossoming, SNU Scholarship Building
2018 Three Two One Nam, Art Lounge Tam
2017 Asia Hotel Art Fair, Intercontinental Hotel
2017 Art Busan 2017, BEXCO
2016 Spoon Art Show (Solo Show), KINTEX
2016 Affordable Art Fair, Hong Kong
2016 Premonition: Six Perspectives, Sun Gallery
2016 Asia Hotel Art Fair, JW Marriott Hotel
2016 Asia Contemporary Art Show - Hidden Artist, Dongdaemun DDP
2016 Affordable Art Fair, Dongdaemun DDP
2015 Young Artist Exhibition, Gallery Doo
2015 Spring, Journey, Dodot Showroom, Pangyo Branch 2F
2014 10 Years Walked, 10 Years Ahead - Bibimbap, Buffet Exhibition, Alternative Space Noon
2014 Meet the Artist, Gallery Cafe Flora
2014 Breeze Art Fair 2014, Blue Square NEMO
2014 Home Vacance, Lotte Department Store, Jamsil, ELEV Hall
2014 Thank You Exhibition, Lotte Department Store, Jamsil, ELEV Hall
2014 Asia Hotel Art Fair, Lotte Hotel, Sogong-dong
2014 SOUL & NATURE, Lotte Department Store, Jamsil, 11F
2014 Happy Gift Exhibition, Lotte Department Store, Jamsil, 11F
2013 Masterpiece Exhibition, Lotte Gallery, Jamsil
2013 GIAF - Young Artists’ Perspective, Sejong Center for the Performing Arts
2013 Gaga Art Vision 2013 - Selected Artist Exhibition, Gaga Gallery
2013 Art Gwangju 13, Kim Dae-jung Convention Center
2013 Art Gyeongju 2013, Gyeongju Indoor Gymnasium
2013 SETEC Seoul Art Show, SETEC Exhibition Hall
2012 Future Artists Exhibition, Ara Art Gallery
2012 Seoul National University 117 Exhibition, SNU Scholarship Building, Veritas Hall
2011 Jwippul Exhibition 2, Seoul National University
2011 Seodongyo Exhibition, Bunam Gallery
2011 50106 Exhibition, Space 599, Seoul National University
2011 Asia Contemporary Art Show, Hongik University Museum of Contemporary Art
Awards
2013 SETEC Young Art Award - Special Prize
2015 Seoul National University Master’s and Doctoral Graduation Exhibition - President’s Award