5311 작가노트
Artist's Note.
안녕하세요. 지금부터 5311의 작품 철학과 목표에 대해 말씀드리기에 앞서 간단히 두가지 개념을 먼저 간단하게 말씀드리겠습니다.
미술비평가 로잘린드 크라우스의 “매체는 기억이다”라는 개념과 “오토마티즘”의 개념입니다. ‘매체는 기억이다’라는 개념은 간단하게 매체가 가지고 있는 역사적 기억과 고유의 특징을 나타낸 말입니다.
오토마티즘은 예술적 개념으로 바라봤을때 작가의 무의식 속에 잠재된 고유의 능력, 또는 작가의 자연스러운 표현법으로 저희 작품이 이 두가지가 결합된 것으로 간단히 생각해 주시면 됩니다.
본론으로 들어가서..
저희는 작품을 통해 대중과 감정을 공유하고 소통하고자 합니다. 저희의 작품은 미술비평가 크라우스의 "매체는 기억이다" 개념과 연결되어, 매체의 기억과 대중의 경험을 연결하고,
서로에게 에너지를 주는 역할을 하게 됩니다. 작가는 작품이라는 도구를 통해 대중과 함께 소통하고 감정을 전달하는 역할을 하는 사람이라고 생각합니다.
새로운 분야에서도 대중과 함께 도전하고 성장하며, 오토마티즘의 개념을 통해 작가의 창작 과정에서 다양한 재료와 매체를 활용하여 작품의 완성도를 높입니다.
이는 '언캐니(uncanny)'한 경험을 반영하며, 익숙하면서도 새로운 느낌을 제공합니다. 저희 작품이 새롭고 낯설지만 왠지 익숙하고 편안한 느낌을 주는 것은 이러한 이유 때문입니다.
이 오토마티즘 개념은 앞서 말씀드린 것과 반대로 예술작품이 저절로 생겨난 것처럼 보이게도 합니다. 하지만, 실제로는 작가의 숙달과 경험이 중요합니다. 예를 들어 숙달된 재즈 피아니스트가
쉽게 연주하는 것처럼 보이지만, 사실은 오랜 숙련을 통해 놀라운 화음을 만들어내는 것과 같습니다. 저희는 이러한 오토마티즘과 예술 의지 사이의 만남을 이해하고, 이를 통해 창조적 특성을 발휘하고자 합니다.
이렇게, 저희는 기존의 틀을 벗어나 새로운 장르를 개척하고, 대중에게 신선하고 독특한 경험을 제공하려고 합니다. 또한 새로운 재료와 기술을 통해 예술의 경계를 허물고 확장하고자 합니다.
엄마와 딸이 함께 각자의 것을 비우고 서로의 것을 채워주며 시너지를 내듯, 저희의 창작 과정은 점, 선, 면, 색, 재료 등을 비우고 채우며 적정선을 찾아갑니다. 이 과정에서 매체의 기억과 대중의 감정이 조화롭게 융합됩니다.
좋은 작품은 주변 요소들과 상호작용이 가능해야 한다고 생각합니다.
작품에서 색감을 제한하는 이유도, 작품 자체를 채워야 한다는 틀에서 벗어나 그 밖의 공간과 대중의 영역으로 확장되어 자연스럽게 조화를 이루기 위함입니다.
이는 작품과 공간을 존중하면서도 새로운 감각을 불어넣는 작업 방식입니다. 저희는 인조 가죽 위에 다양한 재료로 후 작업을 거쳐 여러 단계로 작품을 완성합니다.
이 과정에서 각 재료가 가진 자체적인 기억과 요소들을 자연스럽게 작품에 녹여내어 완성도를 만들어냅니다.
저희는 사랑과 행복 같은 좋은 감정을 작품을 통해 대중과 나누고, 계속해서 도전하고 노력하는 작가로서 활동을 이어가겠습니다. 앞으로 5311의 작품은 '문화적 기억' 을 형성하여 대중과 공유 될 것입니다.
이걸 영화라고 생각했을 때 영화라는 매체가 관객에게 시간의 초월을 경험하게 하고, 영화 속 상황을 각자의 기억이자 모두의 기억으로 경험하게 하는 것과 유사합니다. 5311의 작품 역시 대중과 함께 공유되는 문화적 기억으로 남아, 작품을 감상하는 이들에게 깊은 인상을 남기고자 합니다.
이러한 철학과 접근 방식을 통해 우리는 대중과 함께 끊임없이 변화하고 성장하는 예술적 여정을 지속해 나갈 것입니다.
-
Hello,
Before we begin discussing the artistic philosophy and objectives of 5311, we would like to first briefly introduce two key concepts: art critic Rosalind Krauss’s idea that “the medium is memory”, and the concept of automatism.
The idea that “the medium is memory” refers to the notion that every medium carries with it a certain historical memory and inherent characteristics.
Automatism, in the context of art, refers to an artist’s natural expression or an unconscious ability that lies dormant within the creative mind.
Our work can be understood as a fusion of these two ideas.
Moving into the main discussion—
Our goal is to connect and share emotions with the public through our artworks. In line with Krauss’s idea, our works attempt to link the memory embedded in the medium with the audience’s own lived experiences, creating a mutual flow of energy.
We believe the artist serves as a communicator who conveys emotion and meaning through the medium of art.
We also strive to take on new challenges with the public, growing together. Drawing from the idea of automatism, we incorporate various materials and media during the creative process, enhancing the depth and completion of our artworks.
This approach often results in an experience that feels uncanny—something unfamiliar, yet somehow familiar at the same time. The reason our works may feel both strange and comforting lies in this unique combination.
At the same time, while automatism might suggest that artworks are produced effortlessly or instinctively, in reality, the artist’s skill and experience are crucial.
It’s similar to how an experienced jazz pianist appears to play effortlessly, while in truth, their performance is a result of years of mastery and training. Likewise, we aim to express creativity through the intersection of automatism and artistic intention.
Through this, we seek to go beyond existing frameworks, pioneer new genres, and offer the public a fresh and distinctive experience. We also explore the boundaries of art using new materials and techniques, working to expand and redefine what art can be.
Our creative process can be likened to the synergy between a mother and daughter who, by emptying themselves and embracing each other’s presence, create something greater.
In our work, dots, lines, planes, colors, and materials are alternately filled and emptied to find balance. Through this process, the memory of the medium and the emotions of the audience come together in harmony.
We believe that good art should be able to interact with its surroundings. That is why we sometimes limit our use of color—not because the artwork itself must be filled, but to allow the surrounding space and the audience’s perception to become part of the work. This is our way of respecting both the artwork and the space it inhabits, while also bringing new sensations into the experience.
Our works are created through multiple layers of processes, applying various materials onto synthetic leather. Each material carries its own memory and character, and we allow these elements to naturally merge within the final piece.
We hope to share positive emotions such as love and happiness with the public through our work, and we are committed to continuing our journey as artists who are constantly exploring and evolving.
Ultimately, the works of 5311 will serve as a form of cultural memory, something shared and remembered by the audience.
This is similar to how film as a medium enables viewers to transcend time, experiencing what unfolds on screen as both personal memory and collective experience. In the same way, we hope our art will remain with viewers as a meaningful and lasting impression—becoming part of a shared cultural memory.
Through this philosophy and approach, we aim to continue evolving and growing in collaboration with the public, always moving forward on our artistic journey.
개인전
2025.02월) 5311 개인전_인사동 오미갤러리
그룹전
2023 ) 가득아트갤러리_위기동식물전
2023.12월 ) 키치온더탭_강남 부띠크모나코뮤지엄
2024.1월 ) 키치온더탭_강남 부띠크모나코뮤지엄
2024.1월 ) THE GIAF 서울 신라호텔 아트페어
2024.6월 ) THE GIAF 서울 신라호텔 아트페어
2024.6월 ) 비상_Paris 갤러리89_해외전시
2024.6월 ) 아트페스타 서울_세택
2024.7월 ) Summer art vacation_차만갤러리
2024.9월 ) [Toronto K-Art Fair]_해외전시
2024.11월 ) 투체어스W도곡_전시진행중
2024.12월 ) 언노운바이브_부띠크모나코뮤지엄
2025.01월) 언노운바이브_서울드래곤시티 노보텔 호텔 아트페어
2025.02월) Art X Seoul_ 서울 신라호텔 아트페어
2025.03월) 언노운바이브_서울 신라호텔 아트페어
__
Solo Exhibition
2025 Solo Exhibition by 5311, Omi Gallery, Insa-dong, Seoul, Korea
Group Exhibition
2023 Endangered Species Exhibition, Gadeuk Art Gallery, Korea
2023 December – Kitsch on the Tap, Boutique Monaco Museum, Gangnam, Seoul, Korea
2024 January – Kitsch on the Tap, Boutique Monaco Museum, Gangnam, Seoul, Korea
2024 January – THE GIAF (The Gallery International Art Fair), Shilla Hotel, Seoul, Korea
2024 June – THE GIAF (The Gallery International Art Fair), Shilla Hotel, Seoul, Korea
2024 June – Flying, Gallery 89, Paris, France (International Exhibition)
2024 June – Art Festa Seoul, SETEC, Seoul, Korea
2024 July – Summer Art Vacation, Chamahn Gallery, Korea
2024 September – Toronto K-Art Fair, Toronto, Canada (International Exhibition)
2024 November – Two Chairs W Dogok, Ongoing Exhibition, Seoul, Korea
2024 December – Unknown Vibe, Boutique Monaco Museum, Seoul, Korea
2025 January – Unknown Vibe, Novotel, Seoul Dragon City (Art Fair)
2025 February – Art X Seoul, Shilla Hotel, Seoul, Korea (Art Fair)
2025 March – Unknown Vibe, Shilla Hotel, Seoul, Korea (Art Fair)