제이류 작가노트
Artist's Note.
작업의 시작.
나는 일상에 색을 입히는 작업을 한다. 강렬하고 화려한 원색이 가득한 멕시코에서 2019년까지 약 8년간 생활했다. 8년간의 타지생활을 마치고 돌아온 서울은 무채색 옷을 입은 사람들, 무채색의 자동차, 그리고 미세먼지로 회색 빛인 하늘까지 온통 무채색으로 둘러싸인 도시였다. 게다가 코로나 펜데믹까지 겹치면서 사람 간의 사이는 멀어져 더욱 삭막하게 느껴졌다. 그리고, 나는 무채색 생활에 다양한 색을 넣으면 그래도 삶이 조금은 다채로워지고 새로운 즐거움이 발견될 것이라 생각했다. 이러한 생각으로 2021년부터는 삶에 다채로운 색을 더함으로써 단조로운 일상에 활력을 더하고, 가만히 들여다보면 보이는 숨겨진 색도 찾아가며 삶을 더 깊이 있게 관찰하는 작업을 하고 있다.
색에 대한 생각
같은 색도 빛과 주변의 환경 심지어 보는 사람의 감정에 따라 다르게 보인다. 고정관념 속 색에서 벗어나 깊은 관찰을 통해 숨겨진 색을 찾아내고 그리는 동안의 나의 감정과 감각을 투영하여 색을 선택한다. 이러한 색에 대한 나의 생각은 후기 인상주의 작품에서 많은 영향을 받았다. 그들이 자주 사용한 보색 대비를 현대적으로 해석하여 현대의 일상에 입히는 작업을 한다. 일상에 의도적으로 다양한 색을 입히는 작업은 반복적인 일상속에서 적극적으로 즐거움을 찾아가고자 하는 의지의 표현이다.
작업 방식
붓 대신 나이프를 사용하여 그림을 그린다. 나이프를 사용하는 이유는 내가 조색한 색을 그대로 표현하기 위해서다. 캔버스 전체에 바탕색을 입히고, 그 위에 나이프를 사용하여 그림을 그리는데, 색의 경계선과 윤곽선, 그리고 군데군데 바탕색이 그대로 드러나도록 작업을 한다. 따라서 작품의 전체적인 분위기를 결정하는 바탕색 선택은 가장 중요한 작업의 첫 단계다.
Beginning of the Work.
I engage in the task of adding color to everyday life. I lived in Mexico for about 8 years until 2019, where vibrant and vivid
primary colors filled the surroundings. Returning to Seoul after 8 years of living abroad, I felt Seoul was enveloped in monochrome
- people dressed in monochrome, monochrome cars, and a sky tinged gray by fine dust. Moreover, with the overlap of the
COVID-19 pandemic, the distance between people increased, making the atmosphere even more desolate. Thinking that adding
various colors to the monochrome life would make it a bit more diverse and bring new joy. from 2021 onwards, I have been
working on observing life more deeply by adding vibrant colors to the monotonous routine and seeking hidden colors that become
visible upon closer inspection.
My Thoughts on Colors
Even the same color can appear differently based on light, the surrounding environment, and even the emotions of the observer.
I move beyond fixed notions of colors, discovering hidden hues through deep observation and selecting colors that reflect my
emotions and sensations while painting. My thoughts on colors have been heavily influenced by post-impressionist works. I
interpret the contrasting complementary colors they often used in a contemporary way, applying them to the modern everyday.
The intentional infusion of various colors into daily life is an expression of the will to actively seek joy within the repetitive routine.
Working Method
I paint using a knife instead of a brush. The reason I use a knife is to express the colors I’ve mixed exactly as they are. I apply
a base color to the entire canvas and then use the knife to paint on top of it. I work in a way that allows the boundaries and
contours of the colors, as well as patches of the base color, to be revealed. Therefore, choosing the base color, which determines
the overall atmosphere of the artwork, is the crucial first step in the most important stage of the process.
__
Education
2004 Kookmin University, Seoul : visual communication design
Solo Exhibition
2023.09 Gallery Colorbeat (Seoul) - I Color Life
2023.03 Gallery Cafe Oki (Seoul) - My Colorful Life, Part2
2022.09 Gallery Hyo (Seoul) - My Colorful Life
2022.03 Gallery Cafe Oki (Seoul) – Attitude About Life
Group Exhibition
2024 The Fruits Basket / POV Gallery, Seoul
2023 KOREAN ART MELBOURNE / Brightspace, Melbourne
2023 KOREAN ART LONDON / Mall Galleries, London
2022 Gallery Andnew (Seoul)
2022 Gallery MillStudio, Duo (Seoul) - Empathy
2021. Art Market dada (Seoul)
Work Experience
2006~2011 DIOR Visual Merchandising (LVMH COSMETICS)