이태성 작가노트

Artist's Note.

 

 배우이자 화가로 활동중인 이태성은 엑팅과 페인팅을 오가며 표현의 자유속에서 활발히 작품활동을 펼치고 있다.

작가의 작업은 사람들에게서 저마다 다른 고유의 빛을 발견하고 관찰 하는 것에서 시작해, 터져 나올 듯 생동감 있는 텍스처들로

사람들 사이에 영원히 지속될 "관계"에 대한 정의를 표현한다.

작가는 빛이라는 무형의 존재를 100여 회가 넘는 붓질의 유착과 고착이 반복되는 작업을 통해 레이어가 강조된 작품을 완성시킨다.

수없이 중첩된 붓 터치를 통해 삶 속에서 서로의 단점을 상호 보완 하며 살아가는 '관계'를 진정성 있게 표현하고 있다.

작품 속 빛은 존재를 뚜렷하게 각인 시키면서도 다른 빛을 부각시키며 질서를 유지한다.

개성이 뚜렷한 각각의 빛들은 서로의 빛을 덮어 소멸시키지 않고 오히려 아름답게 섞이고 돋우며 함께 빛나는 방법을 찾아간다.

이로써 다양성의 현대사회의 속 어우러지는'나'와 무수한 관계에 대해 다시금 생각하게 한다.

작가는 '빛'을 통해 수없이 연결되는 관계 속에서 존재의 의미를 찾고, 한 숨에 한 결씩 중첩해 빛을 얹는 행위를 반복하며

작가로서 정체성을 찾는 철학적 수행을 이어가고 있다.

 

 

TOUCH MY MOOD

 TOUCH MY MOOD series 는 인연과 관계에 대한 이야기를 시사하고 있다.

수없이 많은 색들을 쌓아가고, 완전히 마르고 칠하기를 반복, 100여회 이상의 색들을 중첩시키면서

각기 다른 개성을 가진 색들이 서로 조화를 이루어내는 과정들을 표현한다.

그 속에서는 질서와 무질서가 존재하고 그것들이 서로 공존하며 그안에서 새로운 균제속에 자유를 찾는다.

화면에서 색이란 것은 하나의 존재를 말한다. 그것은 '작가' 자신이라는 존재일수도 있다.

캔버스 위에 또 다른 많은 컬러들은 그런 '나' 라는 존재 위에 얹혀진, 수많은 다른 사람들과의 인연, 그리고 관계이다.

세상 사람들은 모두 고유의 빛을 갖고 있다. 빛은 절대로 스스로 빛날 수 없다. 반드시 “어둠”이 존재해야만 빛날 수 있다.

우리 인생도 그렇다. 수 많은 색들처럼 수 많은 사람들은 관계를 맺어가며 살아간다.

수없이 중첩된 수많은 색들은 서로에게 많은 영향을 미친다. 서로의 색들은 단점을 덮어주고 장점을 부각시켜 하나의 빛을 완성한다.

‘나’ 라는 존재는 주변에 어떤 영향을 미치고 있는가.

 

 

Forward

 포워드 시리즈는 이태리 황마천에 금박을 올려 굳히고, 그 위에 균제되지 않은 붓터치로 색이 마를때까지 기다렸다가

그위에 다른색을 중첩시키는 기다림의 시간이 함축된 작품이다.

현대미술에서 사용되는 가장 거칠고 다루기 힘든 재료중에 하나인 황마천은 역사적 아픔의 재료이다.

6.25 전쟁 이후, 미술 재료를 구하기 힘들었던 시절, 미군부대에서 감자,고구마 등을 포장하고 버려진 

마포대 자루 위에 작업을 했던 1세대 화가들의 정신을 오마주한 포워드 시리즈는 작가에게 도약(Forward)의 의미를 가진다.

옭이 굵고 균일하지 않은 황마천 결사이에 베긴 작가의 터치는 무수하게 많은 사람 인 (人)을 형상하고 있다.

두 사람이 서로 등을 맞댄 것에서 유래된 사람 人의 터치를 중첩 시키면서 작가의 작업 대주제인 “관계”를 시사하고 있는 작품이다.

물성과 물성이 맞닿으며 변화하는 관계속에서 캔버스와 작가의 관계가 고스란히 연결되어 펼쳐지는 화면은,

차가운 금속성의 금박과 따뜻한 황마천이 조화를 이루며 클래식한 구도를 표현한다.

작가의 재료에 대한 탐구와 태도를 느낄수 있는 작품이다.


 

호접지몽(胡蝶之夢) _완벽에서 벗어날 때 비로소 자유는 찾아온다

 편견 어린 시선은 자신을 증명할 수밖에 없도록 만든다. 그래서 증명의 과정에는 완벽에 대한 강박이 요구된다.

이태성의 기존 회화가 자신을 증명하기 위한 시도였다면 지금의 회화는 이전의 강박에서부터 한 걸음 떨어져 있다.

이태성의 회화는 꾸준한 실험과 연구를 바탕으로 발전해 왔다. 

4B연필에서부터 시작된 그의 미술세계는 파스텔과 목탄을 거쳐 물감으로 이어진다.

붓으로 물감을 칠하는 행위는 이제 익숙하다 못해 진부하다.

이태성은 이러한 진부함에서 벗어나 직접 도구를 제작하기에 이른다.

미장 도구와 나이프의 중간 형태를 띠고 있는 도구를 사용해 물감을 아주 얇고 투명하게 쌓아 올린다.

겹겹이 쌓인 물감들은 서로를 지우고 채워가며 완전히 새로운 형태의 색면을 창조한다.

이태성은 이 과정에서 일어나는 색의 중첩을 관계라는 이름으로 정의 내린다. 관계의 사전적 정의는 다음과 같다.

둘 이상의 사람, 사물, 현상 따위가 서로 관련을 맺거나 관련이 있음. 또는 그런 관련.

이태성의 정의는 여기서 한 발짝 더 나아간다. 각각의 색이 만나 이름 모를 또 다른 색을 만들어내는 것,

그 화학적 결합까지 관계의 일부로 포함한다. 즉, 그는 회화를 통해 사람과 사람 간의 관계,

그리고 그 안에서 피어나는 복잡한 감정의 상태까지 담고 있는 것이다. 그래서 이태성의 색면에는 생명이 있다.


생명이 있는 곳에는 그 경이로움에 자연스레 몰입할 수밖에 없다.

따라서 이태성에게 캔버스란 세상을 바라보는 창이자 자신을 비추는 거울이다.

그러나 이 거울은 현실 세계를 단순히 모방하는 것이 아니다. 정신적 이미지를 

실체화하는 것에 초점을 맞추고 있기 때문에 오히려 현실의 왜곡이 일어나기도 한다.

그러나 이태성은 추상적 형상을 제시함으로써 억압과 편견에서 벗어날 것을 요구한다.

따라서 그에게 회화란 사회적 시선에서부터의 해방이자 오롯한 자신만의 세계로 떠나는 몰입의 순간이다.

 

몰입은 곧 대상과 하나가 되는 경험이다. 대상과 주체의 경계가 사라짐으로써 대상의

상태가 곧 나의 상태가 되고 나의 상태가 곧 대상의 상태가 되는 것이다.

그래서 이태성은 색을 쌓아 올리는 회화의 과정에 정신적 수행을 동반한다.

정신적 수행으로 일컬어지는 합일의 순간은 특정한 개념을 양극단에 두고 구분 지으려는 시도를 하지 않는다.

이는 물아일체(物我一體)의 개념과 결을 같이하며 지극히 추상적인 회화에 정통성과 타당성을 부여한다.


이태성의 초기 회화는 마치 애벌레가 꿈틀대는 듯 어딘가 거칠고 미숙했다.

그러나 무수한 노력으로 이뤄낸 변태는 축적된 시간을 바탕으로, 캔버스 너머에 굵직한 생명력을 전달하고 있다.

하지만 그는 멈추지 않는다. 계속 새로운 모습으로 진화해 날갯짓을 반복한다. 완벽에서 벗어날 때 비로소 자유는 찾아온다.

진정한 자유에 다가선 이태성의 회화는 어떤 방식으로 우리를 놀라게 할까. (김주영 에디터)




이태성 작가노트 발췌


그림이 미술은 아니다.

우리 삶 전체에 시각적 자극을 전달하는 모든 영역의 것들이 미술이다.

인간은 매일 다른색을 보고 형태를 느끼며 변화를 탐닉한다. 

 

수없이 중첩된 수많은 색들은 서로에게 많은 영향을 미친다.

서로의 색들은 단점을 덮어주고 장점을 부각시켜 하나의 빛을 완성한다.

‘나’ 라는 존재는 주변에 어떤 영향을 미치고 있는가...

 

붓이 캔버스에 처음 닿는 순간이 제일 중요하다고 생각했다.

하지만 더 중요한 것은, 붓이 캔버스에서 떨어져 나오는 순간이다.

어쩌면...첫 느낌보다 중요한 것은 끝 느낌이다.


진심은 귀하다.

그것은 반드시 시간을 견디어 낸다.

나는 매순간 진심을 담는다.


노동집약적인 작업의 끝에서 내가 묻는 것은 “나”라는 존재였다

그리고 관찰한 것은 그 행위를 마주하는 나의 태도이다.

어쩌면 나의 회화는 나의 자화상이다.


_


개인전

2024  특별기획전 포브갤러리 청담 (06.08 – 6.30)

2024  8th solo exhibition  가이아 갤러리 서울(5.08 - 5.25)

2024  7th solo exhibition “Topophilia” 아나키아 이리스홀 (3.08 – 4.07)

2024 6th solo exhibition “LEE TAE SUNG in JP“  아트스톤 갤러리 도쿄긴자

2024  5th solo exhibition “Special X 3” 아트스톤 갤러리 도쿄긴자

2023  4th solo exhibition “Art concert” 갤러리 T 서울

2023  3rd  solo exhibition “inner monologue” 아트인사이드 갤러리

2022  2nd solo exhibition "this, appear”   갤러리 더 스카이 부산

2021  1ST solo exhibition “李-motion” 이브갤러리 서울


그룹전

2024    “한중 문화교류전" 꿈의숲 아트센터

2024    “KITSCH ON THE TAP” 부티크 모나코 뮤지엄

2023    “The 8th international tour show” 스와니 USA and 영국 런던

2023    Gallery t Seoul 개관 3인전

2023   “BLOSSOM THE HOPE” 코엑스

2023   “HEY! ITAEWON” 서울 이태원

2023   “Color our life” 현대백화점 판교

2022   “Past,present, Futureandmore” Suwanee USA P PINE ART

2022   “MIDNIGHT LUV” 앤드트리 갤러리

2022   "富里有人" 대만 화련

2022    앤서니 브라운 “Shape game” 콜라보  예술의 전당 한가람 미술관


아트페어 & 솔로부스

2024  “아트부산” , “어포더블 홍콩” , “어반브레이크”

2024  “그랜드 아트페어” 신라호텔 서울, 이응미음 한옥아트페어

2023  “서울아트쇼”  코엑스                                                                                  

2023  “DIAS” 대전 국제아트쇼                                                                              

2023  “K-ART SHOW” 롯데호텔  서울                                                                   

2023  “뉴욕”, “싱가폴” 어포더블 아트페어                                                       

2023   “그랜드 아트페어” 신라호텔 서울                                                          

2023  “롯데 에비뉴엘 MVG 라운지” 아티스트 토크                                       

2023   “롯데아트페어”  시그니엘 호텔 부산  

2023   “인사엔틱  아트페어” 안녕 인사동

2023   “혜화아트페어” 혜화 아트센터

2022   “BAMA” 부산                                                                                  

2022   “뉴욕” 어포더블 아트페어

2022   “AHAF” 아시아 호텔아트페어 Park Hyatt Busan


미디어

2022 더현대 라이브 쇼

2022 KBS 드라마 “삼남매가 용감하게” 

2023 KBS 드라마 “우아한 제국”

2023 일본영화  “준아이 미래편“  japan film

2023 영화 “부활맨”

2024  KBS 드라마 “미녀와 순정남"



_


The main theme of my paintings are “emotions”. I pursue abstract art with free expression

 – the colours and touches are determined according to my emotional state at the time. 

The biggest reason for doing art is because I place the most important philosophy on the extension 

of emotions that I couldn’t show or use while being an actor.

Recently, I’ve been focusing on a particular piece titled “Relationship” 

where I apply more than 200 to 300 layers. Colours that don’t go together are mixed together and 

rubbed against each other to form layers that produce new light, and I contemplate on that labour

 intensive act and the attitude of expression as I work. That is directly linked to my attitude to life,

and that work could be seen as my self-portrait.

Colours that don’t go together could be construed as ‘flaws’. Through my work, I want to show that

 just as these ‘flaws’ or different colours complement each other and create new colours, 

people and life can also become more beautiful by meeting other existences that can balance out their flaws. 

Simply put, I’d say it’s the power of positivity.



TOUCH MY MOOD

 The TOUCH MY MOOD series suggests a story about relationships and relationships.

I've piled up countless colors, repeatedly dried and painted completely, overlapping more than 100 colors

It expresses the process of harmonizing colors with different personalities.

In it, order and disorder exist, and they coexist with each other and find freedom in the new fungus.

Color on the screen refers to a being. It could be the existence of the 'writer' himself.

Many of the other colors on the canvas are the relationships and relationships with so many others that are on top of that "I."

Everyone in the world has their own light. Light can never shine on its own. It can only shine if there is "darkness."

This is the case in our lives. Like so many colors, so many people live in relationships.

Countless overlapping colors have a lot of influence on each other. Each other's colors cover up the shortcomings and highlight the strengths to complete a single light.

How does the existence of 'I' affect the surroundings.



Forward

 The forward series is a work that implies a waiting time in which gold foil is placed on an Italian jute, hardened, and the color is dried 

with a non-fungible brush touch on top of it, and then overlapped with other colors on top of it.

Hwangmaecheon, one of the roughest and most intractable materials used in contemporary art, is a material of historical pain.

After the Korean War, when art materials were hard to come by, the U.S. military packed potatoes, sweet potatoes, etc. and abandoned them 

The forward series, which homages the spirit of the first-generation painters who worked on the sacks of Mapo University, means "Forward" to the artist.

The artist's touch between the thick and uneven strands of Hwangmaecheon Stream forms a myriad of people.

It is a work that suggests the artist's main theme of work, "relationship," by overlapping the touches of people derived from the two facing each other. 

In the changing relationship between physical properties and physical properties, the screen, which unfolds by connecting the relationship between

 the canvas and the artist, expresses a classical composition in harmony with cold metallic gold foil and warm yellow cloth.

It is a work that allows you to explore and feel the artist's attitude toward materials.



Hojipmong (胡蝶 夢) _Freedom comes only when you escape from perfection

 You have no choice but to prove yourself due to a prejudiced gaze. Therefore, the process of proof requires an obsession with perfection.

If LEE, Tae-sung 's existing painting was an attempt to prove himself, the current painting is a step away from the previous compulsion.

LEE, Tae-sung 's paintings have developed based on constant experimentation and research. 

His art world, which began with a 4B pencil, runs through pastels and charcoal to paint.

The act of painting with a brush is now clichéd because it is not familiar.

LEE, Tae-sung  broke away from this cliché and led to his own making of tools.

Using a tool that takes the middle form of a dresser and a knife, the paint is stacked very thin and transparent.

Layered paints erase and fill each other, creating a completely new type of colored surface.

LEE, Tae-sung defines the superposition of colors in this process by the name of relationship. The dictionary definition of a relationship is as follows.

of or relating to two or more people, objects, phenomena, etc.

The definition of LEE, Tae-sung goes one step further here. When each color meets to create another unknown color,

Even that chemical bond is included as part of the relationship. In other words, he talked about the relationship between people,

It also contains the complex emotional state that develops in it. Therefore, there is life in the color of LEE, Tae-sung.

Where there is life, there is no choice but to be naturally immersed in the wonder.

Therefore, for LEE, Tae-sung, a canvas is a window into the world and a mirror that reflects himself.

However, this mirror does not merely mimic the real world. The spiritual image 

Rather, distortion of reality may occur because it focuses on substantiating it.

However, LEE, Tae-sung demands that we be free from oppression and prejudice by presenting abstract figures.

Therefore, for him, painting is a moment of liberation from the social gaze and immersion that leaves for his own world.

Immersion is the experience of becoming one with the object. As the boundary between the object and the subject disappears, the object's

The state becomes my state and my state becomes the state of the object.

Therefore, LEE, Tae-sung accompanies mental performance in the process of painting by stacking colors.

The moment of unity, referred to as mental performance, does not attempt to distinguish a specific concept from one another at both extremes.

This is in line with the concept of a 物我一體  and gives legitimacy and validity to extremely abstract paintings.

LEE, Tae-sung's early paintings were rough and immature somewhere, as if a caterpillar were wriggling.

However, the metamorphosis achieved through countless efforts is delivering a great vitality beyond the canvas based on the accumulated time.

But he never stops. He keeps evolving into a new form and flapping his wings repeatedly. Freedom comes only when you break away from perfection.

How will LEE, Tae-sung's paintings, which are approaching true freedom, surprise us? (Editor KIM Jooyoung)





Painting is not art.

Art is all areas that convey visual stimuli throughout our lives.

Humans see different colors, feel forms, and indulge in change every day. 


Countless overlapping colors have a lot of influence on each other.

The colors of each other cover the shortcomings and highlight the strengths to complete a light.

How does the existence of "I" affect the surroundings...


I thought the moment the brush first touched the canvas was the most important thing.

But more importantly, the moment the brush comes off the canvas.

Maybe... it's the end feeling that's more important than the first feeling.


Truth is precious.

It must endure time.

I put my heart to it every moment.


At the end of the labor-intensive work, what I was asking was the existence of "I."

And what I observed was my attitude toward confronting the act.

Maybe my painting is my self-portrait.



__


Solo Exhibition

2024  solo exhibition POV gallery seoul (6.08 – 6.30)

2024  8th solo exhibition  GAIA Gallery Seoul (5.08 - 5.25)

2024  7th solo exhibition “Topophilia” Anarkh IRIS HALL (3.08 – 4.07)

2024 6th solo exhibition “LEE TAE SUNG in JP“ Artston Gallery Japan Tokyo Ginza

2024  5th solo exhibition “Special X 3” Artston Gallery Japan Tokyo Ginza

2023  4th solo exhibition “Art concert” Gallery t Seoul

2023  3rd  solo exhibition “inner monologue” Artinside gallery Seoul

2022  2nd solo exhibition "this, appear”   Gallery The Sky Busan

2021  1ST solo exhibition “李-motion” Gallery Eve Seoul


Group Exhibition

2024   Korea-China Cultural Exchange Exhibition

2024  “KITSCH ON THE TAP” Boutique Monaco museum

2023    “The 8th international tour show” Suwanee USA and London UK

2023    Gallery t Seoul grand opening  three person art exhibition

2023   “BLOSSOM THE HOPE” COEX

2023   “HEY! ITAEWON” Seoul

2023   “Color our life” Pangyoart museum

2022   “Past,present, Futureandmore” Suwanee USA P PINE ART

2022   “MIDNIGHT LUV” Seoul Andtree gallery

2022   "富里有人" Taiwan Art festival

2022    Anthony Browne  “Shape game” collaboration Seoul arts center Hangaram art museum


Art Fair & Solo Booth

2024  “ARTBUSAN” , “Affordable HONGKONG” , “URBAN BREAK”

2024  “Grand art fair” the Shilla hotel                                                      

2023  “SEOUL ART SHOW”  COEX SEOUL                                               

2023  “DIAS” international art show Daejeon                                        

2023  “K-ART SHOW” Seoul Lotte hotel                                                  

2023  “New York”, “Singapore” Affordable Art Fair                              

2023   “Grand art fair” the Shilla hotel                                                     

2023   “Lotte avenuel MVG lounge” artist talk

2023   “Lotte art fair”  in Busan SIGNIEL hotel                                                            

2023   “Insadong antiques & art fair” Seoul Insadong

2023   “HYEHWA art fair” Hyehwa art center

2022   “BAMA” BUSAN                                                                                   

2022   “Affordable Art Fair” New York

2022   “AHAF Asia Hotel Artfair” Park Hyatt Busan


Media Show

2022 The Hyundai LIVE show

2022 KBS DRAMA “The three siblings bravely”

2023 KBS DRAMA “The real thing is here”

2023 Movie “Jun ai“ japan film

2023 Movie “The Resurrection man”

 


INFO

주식회사 포브갤러리

대표 : 노태운ㅣ824-81-03246

통신판매업신고번호 : 제 2024-서울강남-01614호


ADDRESS

서울 강남구 도산대로 55길 36, 1층

1F, 36 Dosan-daero 55-gil, Gangnam-gu, Seoul, Republic of KOREA


HOURS

MON-THU 10am - 7pm

FRI-SUN 11am - 8pm


CONTACT

ceo@povgallery.com

+82 10 5854 4047